Hva skjer med Elgeseter gate 30B?

Foto: Monica Anette Rusten, Trøndelag fylkeskommune

Det er tre måneder siden brannen i Elgeseter gate 30B, og Trøndelag fylkeskommune har arbeidet med sikring og bevaring av bygningen.

- Det er viktig å finne fram til gode løsninger slik at bygningen kan bevares, og selv om det er krevende er vi optimistiske,  sier Anne Bjørg Evensen Svestad, leder for seksjon kulturminner i Trøndelag fylkeskommune.

Det er satt opp stillas og gjort et grundig forarbeid for å finne ut hvilket tak som vil sikre bygningen på best mulig måte. Det skal nå prosjekteres og bygges nye midlertidige takkomponenter, før de fraktes til Elgeseter gate og monteres.

Med trafikksituasjonen blir det behov for stenging av gaten, dermed blir det en operasjon som må planlegges nøye. En tak-over-tak- løsning vil komme på plass i løpet av noen uker.

Kulturhistoriske verdier

En del av sikringsarbeidet har også vært å løfte ned kuppelen.

- Selv om kuppelen var i overraskende god stand, kan vi dessverre ikke gjenbruke den. Vi scannet den før vi tok den ned. Den digitale kopien sammen med kuppelen selv, vil være det beste underlaget når det skal lages en kopi, sier Svestad.

Å plukke ned skadet stein og dekke til gesimser mot ytterligere innsikt mot fukt og hindre frostsprengning, har også vært en del av arbeidet så langt.

-  Vi arbeider fortsatt med å få oversikt over de materielle skadene, og skal gjøre en gjennomgang og vurdering av de kulturhistoriske verdiene.

Krevende prosess

Vurderinger av hvordan bygningen kan sikres på best mulig måte, samtidig som man arbeider med et brannobjekt som utgjør en risiko for liv og helse, gjør at arbeidene så langt har vært en krevende prosess.

- Vi har ukentlige møter og oppfølging på stedet. Når Elgeseter gate 30b er tilstrekkelig sikret, venter et arbeid med å få oversikt over innvendige skader etter brannen, avslutter Svestad.

Kontaktperson: