Glad for fredning av Levanger

""
Trehusene i Levanger (Foto: Trond Hattrem)

Trøndelag fylkeskommune er glad for at regjeringen har bestemt å frede Levanger som kulturmiljø. Dette innebærer at gater, plasser, parker og bygninger i Levanger sentrum fredes etter kulturminneloven.

- Vi er stolt over å være et viktig kulturminnefylke med nå to nasjonalt viktige kulturmiljø - Levanger og Sør-Gjæslingan - i tillegg til Røros som internasjonalt viktig kulturmiljø. Vi ønsker at fredningen vil være en motor i byutviklingen av Levanger, bidra til å vise at utvikling og bevaring ikke er motsetninger, men at bevaring kan styrke utviklingen av et levende og dynamisk bysentrum, sier Silje Svinsaas Holiløkk, seksjonsleder for kulturminner i Trøndelag fylkeskommune.

Hun understreker at fylkeskommunen nå ser fram til et godt samarbeid med Levanger kommune om forvaltning av Levanger kulturmiljø.

- Med fredningen tar vi vare på et trehusmiljø av nasjonal verdi. Det er et eksempel på urbane trehusmiljø slik de fremsto ved inngangen til 1900-tallet, og det er godt bevart. Fredningen kan også få stor betydning for Levanger, med økt aktivitet og turisme, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Området som fredes utgjør 167 dekar. Totalt er 243 bygninger helt eller delvis omfattet av kulturmiljøfredningen. Dette er en av de få gjenværende trebebyggelsene i Midt-Norge fra årene rundt 1900.

Også klima og miljøvernministeren er opptatt av at kulturmiljøfredningen skal ikke være til hinder for at Levanger skal kunne utvikles som en levende by med handel og annen næringsvirksomhet.

- Men med fredningen gjør vi det klart at denne helt spesielle trehusbebyggelsen skal bevares, og det blir selvsagt restriksjoner på hva som kan gjøres av endringer, sier Elvestuen.

Trehusene i Levanger

Trehusene i Levanger ble bygget i den korte perioden mellom bygningsloven av 1896 og murtvangsloven av 1904. Murtvangsloven ble innført etter bybrannen i Ålesund i 1904 og forbød oppføring av trehus innenfor bygrensen i alle byer i Norge. Bygningsmiljøet i Levanger er variert. Det er karakteristisk for tidsrommet rundt 1900, da industrielt framstilte bygninger var i ferd med å erstatte den håndverksbaserte byggetradisjonen.