Endelig fysisk storkonferanse igjen

Foto: Åse Hestvik Larsen
Siri Årstadvold Pedersen og Lene Kristiansen trives på karriereveiledningskonferansen. Foto: Åse Hestvik Larsen

For første gang på to år kunne Karriereveiledningskonferansen i Trøndelag ta vel imot 250 deltakere til fysisk storkonferanse på Scandic Hell 16. og 17. september. – For oss er konferansen årets viktigste treffpunkt.

Det sier Siri Årstadvold Pedersen og Lene Kristiansen. De jobber med karriereveiledning ved henholdsvis Levanger videregående skole og Verdalsøra ungdomsskole. De er opptatt av å bygge nettverk både lokalt og i fylket for øvrig med andre deltakere som jobber innenfor fagfeltet karriereveiledning.

Erfaringsutveksling og faglig påfyll
- Det er viktig å dele erfaringer og finne gode støttespillere. Her møter vi kolleger som arbeider med det samme, og det er godt å kunne diskutere fag og få faglig påfyll. Mange av oss jobber mye for oss selv rundt om på skolene og da trenger vi å møtes. Derfor var det ekstra godt og treffes fysisk etter en lang korona-pause. Det gir oss også inspirasjon og motivasjon videre i jobben vi gjør til daglig opp mot elevene våre, forteller de to kollegene fra Levanger. De legger til at de opplevde konferansen som både trygg og trivelig med gode smitteverntiltak. Deltakerne på konferansen kom fra både kommune, fylke, arbeidsliv/opplæringskontor, NAV og Karrieresenter.

Koronapass som inngangsbillett
Randi Kristin Svarva, leder av programkomiteen for konferansen, peker på at det har vært utfordrende å planlegge åres konferansen på grunn av usikkerhet knytta til pandemien.

- Heldigvis fikk vi gå for plan A med fysisk konferanse. I tillegg ble konferansen streamet digitalt i sin helhet for de som ikke kunne komme fysisk, for andre målgrupper og for å kunne lagre den som kunnskapsressurs på nettsiden vår om karriereveiledning i Trøndelag. Mange kollegaer på Avdeling for utdanning ble involvert for å ivareta smittevern og registrering. Her har mange hender vært i arbeid for å sjekke at alle deltakerne hadde godkjent koronapass før de fikk komme inn på konferansen, sier Svarva.

"FHI-agentene" ved avd Utdanning hjalp til med sjekking av kornapass før konferansen startet.
"FHI-agentene" ved Avdeling for utdanning hjalp til med sjekking av kornapass før konferansen startet.

Kompetanse om arbeidslivet i Trøndelag
På konferansens første dag fikk deltagerne et innblikk i kunnskapsgrunnlaget for kompetanse i Trøndelag av Per Jorulf Overvik og Jon Olav Sliper. Med glimt i øyet presenterte de nasjonale og regionale tall som blant annet er viktige med tanke på utvikling av skoletilbud og framtidas jobbmarked.

Digitale møter og relasjoner
Deltakerne på konferansen ble presentert for et variert program med overordna perspektiver på ulike sider ved karriereveiledningen. Særlig ble fokus retta mot pandemien og hvordan den har påvirket karriereveiledningen. Her delte Jomar Kvithyll og Frida Natland gode og lærerike praksiseksempler fra Karriersenteret og videregående.

Førsteamanuensis Ela Sjølie så nærmere på fordeler og ulemper i de digitale menneskemøtene kontra ansikt til ansikt. Dr. Julia Yates introduserte nye teknikker i karrieresamtalen, mens førsteamanuensis Gunhild Roald diskuterte hvordan vi kan etablere gode veiledningsrelasjoner – både individuelt og i grupper. Håkon Andreassen tok deltakerne med på en virtuell reise om hvordan VR/AR-teknologi kan bli en del framtidens digitale karriereveiledning.

Rammeverk og struktur for god karriereutvikling
På dag to av konferansen ble helhetlig rammeverk for karriereveiledning satt på dagsorden. Sir John Holman understreket viktigheten av å jobbe strukturert med karriereveiledning for å bygge opp om sosial mobilitet for elevene.

- Vi ønsker å gi karriereveiledere/rådgivere og ledelse verktøy for å utvikle karriereveiledningen ved den enkelte skole. Derfor har vi valgt å løfte fram Steinkjer videregående skole og Frida videregående skole ved å vise hvordan de jobber med karriereveiledning i praksis knytta til både Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning, karriereknapper og Gatsbys kriterier for god karriereveiledning og Fagfornyelsen. Det er spennende å se hvordan disse skolene har integrert karriereveiledningen i undervisningen og at hele skolen med ledelse tar ansvar. Gruppearbeid med egen skole/region ble også viktig for å bevisstgjøre den enkelte skole hvor de står og for å utvikle enda bedre kvalitet i karriereveiledningen, understreker Randi Kristin Svarva.

Presentasjoner fra innlegg og filmopptak fra konferansen finner du her under relevant fagstoff/konferanser