Fylkesmusikerne presenterer Åarjede-fra sør

Marja Mortensson, Frode Fjellheim og Quintus: Når fylkesmusikerne i Trøndelag presenterer seg, serverer de det beste av sørsamiskinspirert musikk på et brett.

Taktfast, stående applaus var fasit etter førpremieren under Olsokdagene på Stiklestad. Nå er det ti mann store ensemblet, med Marja Mortensson i spiss, klare for å dra på turné i Trøndelag. Konserten tar utgangspunkt i Mortenssons og Fjellheims musikk.

– Åarjede – fra sør er den første nyproduksjonen vi gjør i det nye Trøndelag fylke. Derfor var det naturlig for oss å jobbe med noe som både er nytt, unikt og trøndersk. Dermed var valget ganske enkelt, sier Øystein Eide, seksjonsleder for Kunst og kultur i Trøndelag fylkeskommune.

Han er fornøyd med at fylkesmusikerne i Quintus har fått med seg både Marja Mortensson med trio og Frode Fjellheim.

Ung, men moden

– Musikken har vært gjort på mange måter, men det er veldig fint å få presentere den med et stort ensemble, sier Frode Fjellheim.

Han har tette band til både Quintus og Marja Mortensson. Da Quintus tilbake i 2007 høstet ros for sin joikbaserte utgivelse «Nuevje», var det et resultat av et lengre samarbeid med Fjellheim. Seinere har Quintus hatt joik, og sørsamisk inspirert musikk, som en naturlig del av sitt repertoar. Bandet er kjent for å ha en egen joikekvalitet i spillet.

– Jeg har jobbet med Maja siden hun var ganske ung. Hun har blitt en veldig flott artist, til tross for sin unge alder. Hun har en unik kombinasjon av ung friskhet, men samtidig en veldig modenhet som treffer både meg og andre, sier musikkprofessoren, som mer enn noen annen er kjent for sin unike innsats for å formidle sørsamisk musikk.

Unik ressurs

- Jeg synes det er veldig fint å jobbe med fylkesmusikerne. De representerer jo en viktig tilstedeværelse i regionen. Det er viktig å få lov til å synliggjøre den sørsamiske delen av kulturen i Trøndelag, sier Marja Mortensson. Den 23 år gamle sørsamiske joikeren har allerede rukket å gi ut to plater. Nå reiser hun landet rundt med trioen sin for å formidle musikken.

– Det er kanskje ikke alle som er klar over hvor heldig Trøndelag er som har en slik ressurs. Dette er ei fin anledning for oss til å formidle god musikk som stadig flere får øynene opp for, sier Øystein Eide og får støtte av Frode Fjellheim.

– Det er fint å presentere samisk musikk slik vi gjør her, uten at man gjør det til noe eksotisk eller rart, men i kraft av musikken. Og så har jeg sans for den trønderske forankringa, at fylkesmusikerne ser det som en selvfølgelig del av oppdraget de har, avslutter Fjellheim.

«Åarjede- fra sør» ensemblet består av:

Marja Mortensson Trio
Marja Mortensson – vokal, Daniel Herskedal – tuba, Jakob Janssøn – trommer/perkusjon
Frode Fjellheim¬ – vokal/tangenter

Quintus
Morten Schrøder/Hildegunn Øiseth – trompet, Sturla Hauge Nilsen – trompet, Anders Bast – saksofon, Elisabeth Fossan – trombone, Steffen Granly – tuba, Lasse Leo Ehn - trommer/perkusjon.

Turnéplan:

• Onsdag 12. september - Inderøy