Trøndersnadder og Quick Fence ble årets beste ungdomsbedrifter

Quick fence foto: UE Trøndelag

13. mars deltok 82 ungdomsbedrifter fra 17 videregående skoler på årets fylkesmesse.

Onsdag var gründere fra 17 skoler samlet på Magneten i Levanger for å vise frem sine produkter og tjenester for publikum og jury.

Man kunne vinne en rekke priser under årets fylkesmesse for ungdomsbedrifter som blant annet beste kundeopplevelse på nett, beste gastronomiopplevelse og beste samarbeid med næringslivet. De gjeveste prisene var årets beste ungdomsbedrift, en for norddelen av fylket og en for sør.

- Det var veldig overraskende og uventet at vi skulle vinne, men kjempemorsomt, sier gjengen i Quick Fence fra Mære landbruksskole som ble beste ungdomsbedrift nord.

Deres produkt er en sekk for å gjøre gjærding av beite enklere. Mange som har husdyr synes det er vanskelig å håndtere plastikkpinner.

Nå gleder de seg til å reise til NM for ungdomsbedrifter i Lillestrøm 25.-26.april.

- Vi stiller med blanke ark og gleder oss til å se hva NM har å by på. Vi tror det kan bli har konkurranse, så det er morsomt å få lov å delta.

Foto: UE Trøndelag

Trøndersnadder UB fra Gauldal videregående skole vant en rekke priser for sin bok med oppskrifter og historier fra hver av de 47 kommunene i Trøndelag. En av disse prisene var beste ungdomsbedrift i sør.

- Hver gang vi ble ropt opp så ble vi utrolig glade. Pulsen steg ganske mye til enkelte da vi skjønte at vi var vinnere av beste ungdomsbedrift. Vi er utrolig fornøyde med egen innsats og ser mye frem til NM! Vi har allerede startet med forberedningene til Lillestrøm. Vi er fast bestemte på å ta med priser hjem fra NM også. I år er det Trøndelag som tar med gull hjem, forteller Trøndersnadder UB.

I tillegg til NM-billett fikk de en pengepremie på 2500 kroner.

Her er oversikten over alle vinnerne:

• Sparebank1 SMN sin pris for beste forretningsplan: Microwash UB - Thora Storm vgs
  • Beste kundeopplevelse på nett: Livet Ut UB - Thora Storm vgs
  • Beste profilering: TrøndDesign UB - Verdal vgs
  • BI-prisen for beste salgs- og servicebedrift:Trøndersnadder UB - Gauldal vgs
  • Beste gastronomiprodukt: Trøndersnadder UB - Gauldal vgs
  • Navs pris for beste sosiale entreprenør: VRi UB - Thora Storm vgs
  • Coromant-prisen for beste yrkesfaglige bedrift: Autostrø UB - Mære landbruksskole
  • Beste samarbeid med næringslivet: Noize UB - Kristen vgs
  • Storebrands bærekraftspris: Microwash UB - Thora Storm vgs