Fylkeskommunen gir aggregat til Ukraina

Morten Langørgen og lastebil. Bilde
Lang, men viktig tur: Ingeniør Morten Langørgen på avdeling veg i Trøndelag fylkeskommune meldte seg frivillig for å kjøre aggregatet til Ukraina. Her er han avbildet på brannstasjonen på Sluppen i Trondheim rett før avgang fredag 12. april (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Et stort, mobilt aggregat fra Trøndelag fylkeskommune kommer snart til nytte i Ukraina.

Aggregatet ble kjørt nedover til Ukraina i midten av april sammen med 19 andre kjøretøy. Det dieseldrevne aggregatet er alene stort nok til å gi strøm til et helt sykehus. 

Tidligere nød-aggregat 

Aggregatet ble tidlig på 1990-tallet kjøpt inn for å fungere som nødaggregat i de lange tunnelene som forbinder Hitra og Frøya med fastlandet. Det ble imidlertid aldri nødvendig å bruke aggregatet i disse tunnelene. Jevnlig vedlikehold har uansett blitt utført til faste tider, og det er derfor et aggregat i tipp-topp stand som gis bort. 

- Det er veldig stor etterspørsel etter denne typen aggregater i Ukraina, og det vil nok fungere i mange år framover, sier Morten Langørgen på avdeling veg i Trøndelag fylkeskommune. 

Aggregat og Jo Bernt Brønstad,  Morten Langørgen og Joakim Sandodden. Bilde
Viktig utstyr: Direktør for avdeling veg i Trøndelag fylkeskommune, Jo Bernt Brønstad (til venstre), sier det var enkel avgjørelse å gi aggregatet i bakgrunnen til Ukraina. Her står han sammen med Morten Langørgen (i midten) og Joakim Sandodden i Steinkjer før aggregatet ble fraktet sørover (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Han sier aggregatet leverer 400 volt, noe som betyr at det kan kobles rett på bygget det skal levere strøm til. Langørgen meldte seg som frivillig til å kjøre lastebilen med aggregatet-hengeren de rundt 2350 kilometerne til Ukraina. Etter å ha kommet tilbake til Norge er han ikke i tvil om at han vil ta turen igjen om han blir spurt. 

- Jeg ser nytte av dette. Vi hjelper jo med å holde samfunnet i Ukraina i gang, sier han.
 

Punkterte på to hjul 

Ferden til Ukraina var imidlertid ikke helt uproblematisk. Allerede i Sverige punkterte et av de fire dekkene på hengeren. Så, bare en drøy halvtime seinere, punkterte enda et dekk.  
- Vi gikk tom for reservehjul og måtte bestille egen transport av hengeren, sier Langørgen. 

Punktert hjul. Bilde
Punktering: To av fire dekke punkterte underveis mellom Göteborg og Helsingborg, noe som forsinket leveringen av aggregatet (Foto: Trøndelag fylkeskommune).


Søndag 21. april kom aggregatet fram til Warszawa og om kort tid skal det fraktes videre inn i Ukraina. Årsaken til at det ikke kan kjøres rett inn i Ukraina er at det må utarbeides nye transittpapirer siden det er en ny lastebil som frakter aggregatet. Resten av utstyret, altså de 19 andre kjøretøyene ble imidlertid levert som planlagt. 
- Vi ble møtt av det folk i det ukrainske brannvesenet. Deretter ble det takkefest med både ordfører og flere forsvarssjefer. De var tydelige på at utstyret vi leverte ville komme til nytte, sier Langørgen. 

Kolonne nummer 15  

Joakim Sandodden i Norsk Ukrainsk brann- og ambulansestøtte (NUBAS) koordinerer og gjennomfører kortesjene ned til Ukraina. Kolonnen som fredag ruller sørover med Ukraina er den 15. i rekken. Sandodden er svært glad for at et aggregat av denne typen gis bort til Ukraina. På spørsmål om viktigheten av slikt utstyr svarer han slik: 
- Tenk deg St. Olavs hospital uten strøm en måned. Da skjønner du hvor viktig et slikt aggregat er, sier han. 

Kjøretøy parkert. Bilde
Mange kjøretøy: Disse kjøretøyene ble fraktet til Ukraina i midten av april. For å kjøre mest mulig sammenhengende, var totalt 39 personer med på turen (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

 

Totalt har Sandodden vært med på å levere 150 brannbiler og ambulanser til Ukraina.  Av de 19 kjøretøy kjøretøyene som ble levert til Ukraina i april var dettre varebiler og 16 utrykningskjøretøy.  Men det er ikke bare kjøretøy som har blitt fraktet til Ukraina. Hele 27 vogntoglass med utstyr er også tidligere fraktet nedover.  

Trenger flere kjøretøy 

Sandodden sier neste kolonne allerede er under planlegging. Han sier de gjerne tar imot flere kjøretøy. 

- Det er behov for det meste, og vi er ikke kresne i det hele tatt. Alt av kjøretøy tas imot, men spesielt brannbiler og ambulanser er av interesse. Grensa går på Toyota Yaris, men vi har faktisk kjørt en slik bil nedover også, sier han. 

Fint å kunne bidra  

Pål Sæther Eiden (H) er fylkesvaraordfører og leder i hovedutvalg for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune. Han er glad for å kunne hjelpe et krigsherjet land på denne måten.  

- At Trøndelag fylkeskommune kan bidra med strøm til et helt sykehus i Ukraina er veldig hyggelig. Vi håper aggregatet raskt kommer til nytte, sier Eiden 

Han får støtte av direktør for avdeling veg i fylkeskommunen, Jo Bernt Brønstad.  

- Vi hadde mulighet til å selge dette aggregatet på det åpne markedet, men når det dukket opp en mulighet som dette var det lett å bestemme seg, sier Brønstad.