Frivillighetspris til Namdalspride

Fra venstre; Eivor Hagerup, Sofia Ekker, Ida Uldal Gansmo, som alle sitter i styret i Namdalspride (i tillegg er også Petter Normann Dille med i styret) og hovedutvalgsleder for kultur, May Britt Lagesen. Foto: Mona Jønvik Andersson

Det var en overrasket gjeng i Namdalspride som tirsdag mottok frivillighetsprisen for 2020.

Under et intervju med Namdalsavisa, ble styret i Namdalspride overrasket av hovedutvalgsleder for kultur, May Britt Lagesen.

Stolt delte hun ut frivillighetsprisen for 2020.

-  Namdalspride representerer, synliggjør og bevisstgjør oss på et ønske og behov for et mer åpent og inkluderende samfunn. Namdalspride får denne prisen for det flotte arbeidet som er lagt ned for at Namdalen skal være et trygt sted for alle mennesker, uansett seksuell legning og kjønnsidentitet, forteller May Britt Lagesen.

Det var en stolt gjeng som mottok prisen på 25.000 kr.

- Dette er helt fantastisk! Det er veldig godt å bli lagt merke til, og selvfølgelig veldig overraskende. Dette er en skikkelig motivasjonsboost. Det er gøy å bli satt pris på for det vi gjør, for det er jo en viktig sak.

Foto: Yngve Mandal Svendsen

Trøndelag fylkeskommune synes det er kjempeviktig å forebygge utenforskap, skape rom for debatt og å gi et språk til det som av mange oppfattes som annerledeshet; dette for å bekjempe fordommer og å skape aksept for at kjærligheten kommer i flere varianter enn den tradisjonelle heterofile kjærligheten. Dette arbeidet har Namdalspride startet på.

Namdalspride ble for første gang arrangert i 2019. Det var da det første arrangementet i Namdalen som hyllet mangfold og normaliserte hva det å være skeiv er, gjennom kunnskap og folkefest. Arrangementskomiteen trodde det skulle komme et par hundre stykker for å gå i pride-tog, men det kom omtrent 2000 fra ulike lag og foreninger i regionen.

-  Dette viser at arrangementskomiteen virkelig har klart å folkeliggjøre og skape engasjement om et tema som, fremdeles for mange, framstår som vanskelig å snakke om eller tar avstand fra.  Homofili er ikke et storbyfenomen, derfor er Namdalspride så viktig, sier Lagesen.

Historiens første Pridefestival ble arrangert gjennom flere dager og med mange ulike arrangement. Festivalen hadde et spesielt fokus på barn og unge. I 2020 måtte gjengen bak Namdalspride tenke nytt grunnet koronasituasjonen og da arrangerte de blant annet regnbuegudstjeneste i Namsos kirke som ble sendt på NRK P1 i september.

Foto: Yngve Mandal Svendsen

Namdalspride er skapt av og drives av frivillige ildsjeler fra Namdalen men med et styre som består av Ida Gansmo G. Uldal, Petter Normann Dille, Eivor Hagerup og Sofia Ekker i spissen.

- Jeg og Trøndelag fylkeskommune gratulerer årets verdige prisvinnere, avslutter Lagesen.

Vinneren får et diplom og 25.000,-