Første gang digital åpen skole

Hva gjør du når elevene i tiende klasse ikke får besøke de videregående skolene på grunn av corona? Jo, da hiver skolene seg rundt og kjører direktesendt digital åpen skole, mens ungdomsskoleelevene som lurer på hva de skal velge til høsten følger med hjemmefra.

Charlottenlund videregående skole var først ut av de fylkeskommunale videregående skolene i Trøndelag, mens de andre følger fortløpende etter. Etter at arrangementet var vel blåst torsdag 14. januar, kunne en spent gjeng puste lettet ut.

- Først og fremst er jeg imponert over gjengen på skolen som har jobbet på og fått til dette arrangementet. Fristene har vært korte, vi har aldri gjort dette før og i tillegg er arbeidshverdagen ekstra krevende med corona og rødt lysnivå. Heldigvis har vi god støtte i lokale medie- og IKT-ressurser på skolen, forteller Anne Sophie Hunstad, fagleder ved skolen.

Det var også hun som åpnet ballet med å ønske elever og foresatte velkommen i Teams live events. Deretter fulgte en presentasjon av elevtjenesten, de ulike yrkesfagtilbudene og de studieforberedende utdanningsprogrammene. Parallelt med dette var det åpen chat som deltakerne anonymt kunne stille spørsmål i og få svar der og da. Det kom inn ca 150 spørsmål.

310 pålogginger

Hunstad var derimot ikke helt fornøyd med antall påloggende under arrangementet. På det meste var 310 pålogginger registrert. Under fysisk åpen skole i fjor kom det mellom 200-250 besøkende.

- Vi vet jo ikke hvor mange som gjemmer seg bak hver innlogging. Sitter en elev med en forelder kan jo det reelle tallet være det dobbelte. Men med tanke på at vi er en skole med 1200 elever hadde vi forventet at flere ville logge seg på. Like fullt kom det jo flere enn til fysisk åpen skole i fjor, men da hadde elever i nærskoleområdet vært her på eget besøk i forkant, infomøter og hospitering. Dette har vi jo ikke fått til i år på grunn av smittevern, påpeker Hunstad.

Et supplement for framtida

Fagkoordinator og medielærer, Bruno Jose Teixeira Coelho, skyter inn at flere elever som ikke bor nært skolen har mulighet til å være med på åpen digital skole, sammenlignet med den tradisjonelle fysiske åpen skole. Og særlig fordi Charlottenlund videregående skole har flere utdanningsprogram som ikke tilbys mange andre steder i fylket.

- Digital åpen skole vil aldri kunne erstatte fysisk åpen skole, men kanskje er dette et supplement som vi også kan gjøre en variant av i framtida. Vi legger også en redigert versjon av digital åpen skole ut på hjemmesiden vår, slik at flere kan få det med seg. I forhold til den tekniske produksjonen gikk det i hovedsak greit med unntak av et lydbrudd og ikke helt presis timing ved skifte av bilder, sier Coelho.

Jenter på Bygg- og anleggsteknikk

Martine Emilie Lyngstad, vg1-elev ved skolens utdanningsprogram for Bygg- og anleggsteknikk, var med under direktesendingen, sammen med lærer Kjell Arne Stene.

- Jeg håper å kunne motivere flere jenter der ute til å søke på Bygg- og anleggsteknikk. I år er vi hele 10 jenter på vg1. Det er ny rekord! Det kom faktisk et spørsmål i chatten om hvor mange jenter vi er, så kanskje fikk jeg bidratt med å rekruttere flere, sier Martine Emile Lyngstad, som allerede har bestemt seg for å velge tømrer på vg2 til neste skoleår.

Mor og datter logga på

Leah Åmotsbakken Bromet, går i tiende klasse ved Charlottenlund ungdomsskole. Sammen med moren sin Torunn Åmotsbakken Bromet, koblet hun seg opp til digital åpen skole.

- Dette er jo bedre enn ingen ting, men det hadde vært best å besøke skolen fysisk, sier Leah, mens moren medgir at ungdommene begynner å bli både leie og slitne av å være så digitale.

Derimot likte tiendeklassingen filmene som ble vist fra de ulike utdanningsprogrammene. Det både viste muligheter og inspirerte, påpeker hun. Men hun hoppet over til Snap og venner da direktesendinga klusset litt med bildebytte. Moren ler litt og sier at ungdommen nok har rimelig høyre krav til profesjonelle produksjoner, og da er terskelen lav for å hoppe ut når det rusker litt teknisk.

Hun forteller også at Leah stilte spørsmål i chat om et tilbud de lurte på, men medgir at det er vanskelig å få til samme dialog i chat som å for eksempel få snakke med en gymlærer om hvordan toppfotball på Charlottenlund videregående skole er.

- Men vi er veldig fornøyde med markedsføringen i forkant. Vi fikk melding via Meldeboka ei uke før og lærerne på ungdomsskolen var også flinke til å minne elevene på dette samme dag. Lenken inn til arrangementet var også lett å følge og vi kom lett inn uten krøll, avslutter de to, som også vil delta på Strinda digital åpen skole før Leah bestemmer seg helt for skole og utdanningsprogram før den ordinære søknadsfristen 1. mars.

Imponert over skolene

- Jeg er imponert over skolenes positivitet og handlekraft i en svært krevende periode, som har vart over lang tid, roser seniorrådgiver Randi Kristin Svarva ved seksjon Tilbud og kompetanse. Hun leder arbeidet med å koordinere samarbeidet om digital åpen skole i Trøndelag.

- Digital åpen skole kommer fortløpende de neste ukene. Skolene utenfor Trondheim får opplæring nå, og flere datoer vil legges ut på fylkeskommunens hjemmeside. Men det er skolenes hjemmesider som er kilden til å finne tidspunkt og lenke til arrangementet. I tillegg blir digital åpen skole markedsført på skolenes Facebooksider, Instagram og Snap, informerer Svarva, som håper at elever og foresatte vil benytte seg av denne flotte og viktige muligheten til å bli bedre kjent med skolene.

Lenke til Charlottenlund vgs sin redigerte informasjonsfilm fra digital åpen skole

Oversikt datoer digital åpen skole