Flere fullfører videregående

Stadig flere fullfører videregående. Foto: Illustrasjonsbilde

Nesten 75 prosent av elevene som begynte på videregående i Trøndelag i 2012 fullførte innen fem år (2017).

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det er økning i graden av gjennomføring i 17 av landets 19 fylker, de to tidligere trønderske fylkene er ikke noe unntak.

Hovedpunktene i utviklingen:

• Trøndelag har nå den høyeste gjennomføringen i videregående opplæring siden Kunnskapsløftet ble innført i 2006.
• Økningen i Trøndelag var enda litt større enn nasjonalt (1,8 prosentpoeng mot 1,4 prosentpoeng), og den skjedde i både Nord- og Sør-Trøndelag.
• I 2012-kullet fullførte 74,7 % i Nord-Trøndelag og 74,1% i Sør-Trøndelag. For Trøndelag samlet er denne andelen på 74,3%
• Trøndelag har en noe lavere andel elever som har sluttet underveis enn nasjonalt snitt (13,1% mot 14,5%). Denne andelen har også gått ned siden 2011-kullet.

Systematisk arbeid gir effekt

Fylkesdirektør for utdanning, Vegard Iversen, mener utviklingen er både gledelig og viktig: - Vi har jobbet grundig for, og er fornøyde med, at vi har hatt systematisk framgang i flere år. Det at flere elever gjennomfører utdanningen sin er viktig for enkelteleven, men det har også positive samfunnsøkonomiske konsekvenser.

At skolene i Trondheim har hatt en så unik framgang (figur 3) som de har hatt, vil Iversen trekke fram: - Det er spesielt gledelig at gjennomføringen i trondheimsskolene øker med hele tre prosentpoeng.

Les mer her:

Tall fra Statistisk Sentralbyrå

Mer om utviklingen hos Kunnskapsdepartementet

Flere grafiske framstillinger:

Figur 1: Andel elever som har fullført og bestått videregående opplæring i løpet av fem år, seks siste årskull:

Figur 2: Fullføringsgrad i løpet av fem år, Trøndelag siste to årskull og nasjonalt snitt siste årskull. Gjennomføring i løpet av fem år (figur over) tilsvarer «Normert tid» + «Mer enn normert tid» i nedenstående figur:

Figur 3: Andel elever som har fullført og bestått videregående opplæring i løpet av fem år, Trondheim vs. Trøndelag, fire siste årskull: