Elever på Mære landbruksskole har i løpet av det siste skoleåret gjort forskning som har blitt lagt merke til. Fredag 13. juni fikk de diplom for innsatsen.
- Det er veldig gøy å føle at det vi har forsket på har hatt en betydning og blir tatt på alvor, sier Astrid Ramdal (16).
Hun var en av elevene som fikk diplom for sin forskning på Mære landbruksskole fredag 13. juni. Sammen med medelevene Tiril Lønvik Hjellan (17), Elise Constance Almlid-Paulsen (17 og Leah Levinsen Susegg (16) har hun brukt en del av sist skoleår på forskning.
Målet har vært å gi elevene innblikk i forskning som foregår på Mære samt planlegging og gjennomføring av forsøk.
Prosjektet heter Forskerspiren, og har vært en del av Yrkesfaglig Fordypning (YFF).
- Resultatene fra forskningen har blitt mye bedre enn jeg hadde drømt om. Vi har fått seriøse oppdrag og bare fått gode tilbakemeldinger, sier pedagogisk leder ved Mære landbruksskole, Geir Åge Svenning.
Han sier dette er et prosjekt de ønsker å fortsette med, og at håpet nå er at enda flere velger grønn utdanning.
Rektor Anne Johanne Hatlinghus støtter Svenning og håper forskningsprosjektet også motiverer elevene til å ta høyere utdanning etter videregående. Hun understreker også viktigheten forskning har for landbruket i Norge.
- At dere nå har kunnskapen til å vurdere forskning og feilkilder er viktig, sa hun og henvendte seg til elevene.
Mære-elevene har forsket på grise- og melkeproduksjon samt bruk av nye vekstmedium som kan erstatte torv. Forskningen har foregått i tett samarbeid med NTNU, Nord universitet, SINTEF og Felleskjøpet.
Elev Tiril Lønvik Hjellan har forsket på ulike fôrtyper for gris. Forskningen gikk i korthet ut på å finne ut hvordan ulikt fôr bidrar til tilvekst på smågris og slaktegris. Prosjektet ble ledet av egne ansatte i samråd med Felleskjøpet. SINTEF og NTNU har også fattet interesse for å forske videre i samme gate.
- Dette beviser at det vi har gjort er forskning av betydning, sier Hjellan.
Det har også blitt forsket på hvordan lys påvirker melkeproduksjonen til kyr. Ved hjelp av sensorer plassert på flere kyr har Leah Levinsen Susegg funnet ut når kyrne beveger seg og når de holder seg i ro. Hun så også på hvor mye mat kyrne spiste samt hvor mye de melket.
- Det vi fant ut var at kyrne spiste mye mer på de tidene av døgnet som hadde lys. Når døgnet var kortere, og uten lys, spiste de litt mindre, sier hun.
Vg1-eleven kommer selv fra en melkegård, men sier hun har fått øynene opp for å kunne drive forskning ved siden av det å være melkebonde.
Elise Constance Almlid-Paulsen så nærmere på ulike vekstmedium som kan erstatte torv, blant annet ullpellets og biokull. Hun sier forskningen har gitt interessante resultater. Også her har resultatene blitt plukket opp av aktører utenfor Mære landbruksskole. Almlid-Paulsen sier noe av det mest spennende med forskningen har vært å jobbe med stoff der en ikke har vært sikker på utfallet.
- Noe av det viktigste med forskning er at det kan bidra til å gjøre en forskjell og gjøre det enda bedre å være gårdbruker, sier hun.
Astrid Ramdal sier hun har lært veldig mye nytt i løpet av forskningspeioden. Hun har i likhet med Almlid-Paulsen forsket på ulike vekstmedium som kan erstatte torv.
- Vi har forsket på dette på et lite plan, men vi har fått interessante resultater som kan forskes større på i framtida. Kanskje kan dette bidra til at vi kan redusere bruken av torv, sier hun.
FAKTA
Forskerspire
- Yrkesfaglig Fordypning (YFF) forskerspire er et nytt konsept som ble startet på Mære landbruksskole høsten 2024.
- Målsettingen er å gi elevene en smakebit på livet som forskere, og å rekruttere lokal ungdom inn i forskermiljøer som er med på å utvikle norsk landbruk spesielt innen klima og energi.
- Gjennom YFF får elevene erfaring med å være i yrkeslivet ved at elevene får planlegge, gjennomføre og vurdere eget arbeid med tanke på innsats, metode og sikkerhet.
- Målet er at konseptet kan bli en modell for andre naturbruksskoler i Norge.