Får elevbevis på mobilen

Elever og lærlinger i Trøndelag får en egen app å forholde seg til.

Trøndelag fylkeskommune innfører digitale elev- og lærlingebevis fra skolestart i august 2018, som første fylkeskommune i landet.

Elevene/lærlingene skal laste ned appen PocketID på mobilen og selv ta bilde med telefonen. Skolene har tidligere sendt fotografer rundt på alle skolene for å få tatt bilder av alle elever, så her er det innsparinger både i tidsbruk og penger. Elevene får også bibliotekkortet sitt på mobilen.

Appen kan også bli brukt til også å gjelde kulturkort, russekort eller skoleskysskort om ønskelig senere.

- Dette er en tids- og pengebesparende løsning, som vi regner med at både elevene og vi blir fornøyd med, sier fylkesdirektør for utdanning, Vegard Iversen.

- Vi har digitalisert mange prosesser og løsninger i den nye fylkeskommunen, nå fremstår dette som et helt riktig valg i arbeidet med digitalisering, sier Glenn Paulsen, IKT-sjef i Trøndelag fylkeskommune.