Disse idrettsanleggene får spillemidler

Dalgård Padel- og tennisanlegg er ett av idrettsanleggene som mottar spillemidler fra Trøndelag fylkeskommune. Foto: Trondheim kommune.
Dalgård Padel- og tennisanlegg i Trondheim er ett av idrettsanleggene som mottar spillemidler fra Trøndelag fylkeskommune. Foto: Trondheim kommune.

Årets fordeling av spillemidler til idretten er klar. Totalt får 206 friluft- og idrettsanlegg over hele Trøndelag spillemidler fra fylkeskommunen.

193 millioner er fordelt til anlegg for idrett og fysisk aktivitet i Trøndelag. Av dette utgjør tildeling til nærmiljøanlegg om lag 20 millioner kroner. Fordelingen ble vedtatt av hovedutvalg for kultur 24. mai.

Bente Estil, leder i hovedutvalg for kultur, er veldig fornøyd med årets rekordtildeling.

– Det er gledelig med en god tildeling til nærmiljø og friluftslivsanlegg. Nærmiljøanleggene bygges ofte i tilknytning skoler og nært hvor folk bor, og er åpne for alle.  Med forholdsvis små investeringer gir disse anleggene høy aktivitet, god folkehelse, er en sosial møteplass og bidrar til bærekraftige byer og lokalsamfunn, sier Estil.

Tildelingen har økt med nesten 12 % fra i fjor. For andre år på rad reduseres ventetiden på spillemidler, og tildelingsprosenten er i år kommet opp i 25 %.

Årets tildeling til ordinære anlegg er på totalt 173 millioner kroner. Her er blant annet tilskudd til idrettshaller, skyteanlegg, ski- og alpinanlegg, kunstgressbaner, klubbhus, friidrettsanlegg og turstier.

Se tildeling nærmiljøanlegg

Se tildeling ordinære anlegg

Fylkeskommunens vilkår og retningslinjer

Retningslinjene har som målsetting å dreie spillemiddeltildelingen i Trøndelag til å bli mer behovsrettet for å sikre at de anleggene det er størst behov for blir prioritert.

I tillegg til behov er krav for å ivareta til FN`s bærekraftsmål satt på dagsordenen. For idrettsanlegg er det satt spesielt fokus på sosial og økonomisk bærekraft i tillegg til miljø.