Denne uka faller VM-avgjørelsen

På selveste nasjonaldagen får vi vite om Trondheim blir arrangør av VM i nordiske grener i 2023. Norske og trønderske fingre er krysset foran "avdukingen" av Det internasjonale skiforbundet (FIS) sin beslutning.

Innspurt: VM-sjef Guri Hetland og abdisert skidronning Marit Bjørgen er på plass ved FIS-kongressen i Hellas (Foto: Claes-Tommy Herland/Norges Skiforbund)

FIS-kongressen er i gang i Costa Navarino i Hellas, og den norske delegasjonen er på plass. Søndag ettermiddag var det kick-off i VM-leiren. Ordfører Rita Ottervik innrømmet at det kribler ekstra i magen foran nasjonaldagen denne gangen.

- For Norge og for skisporten hjemme, er det viktig at vi får slike arrangement. Og jeg synes det er flott at det nå er Trondheim og Trøndelag som får muligheten til å være vertskap. Kanskje har vi til og med fortjent det.

Trøndelag med sterke tradisjoner i vinteridrett

Trøndelag har sterke tradisjoner i vinteridrett, og de siste årene har flere av landets beste utøvere kommet fra landsdelen.

- Hvis jeg telte riktig, tok trønderske utøvere 7 gull, 5 sølv og 4 bronse under årets OL. Det var én medalje mer enn Sverige, det. Og det ville plassert Trøndelag på sjetteplass i nasjonskampen, sa Ottervik til den norske delegasjonen.

Ordføreren takket alle som hadde jobbet med VM-søknaden og forberedelsene til kongressen.

Trondheim søkte om VM også i 2021, sammen med Oberstdorf i Tyskland og Planica i Slovenia. FIS valgte Oberstdorf, og Trondheim søker derfor nå for andre gang. Trondheim og Planica er de eneste søkerkandidatene til VM i 2023.

Samarbeider med fylkeskommunen

Det er Trondheim kommune og Norges Skiforbund som søker VM i nordiske grener. Trøndelag fylkeskommune er viktig samarbeidspartner. I oktober 2017 var en delegasjon fra Trondheim og skiforbundet i Zürich og presenterte søknaden for FIS.

- Å få VM til Trondheim i 2023 vil bety svært mye både for byen og regionen. Det vil bli en folkefest, sånn som i 1997, men det blir så mye mer enn det, fremholder Rita Ottervik.

Trondheim kommune er i gang med å oppgradere anlegget i Granåsen. I disse dager jobbes det blant annet med nytt arenabygg for langrenn samt løypestruktur. Etter hvert skal også hoppbakken utbedres.

Kribler i magen: Trondheim og Norge krysser fingrene for at ski-VM havner i Trondheim i 2023 (Foto: Claes-Tommy Herland/Norges Skiforbund)