AtB og fylkeskommunen med ny leveranseavtale

Administrerende direktør i AtB AS Grete Fuglem Tennås og fylkesdirektør Carl-Jakob Midtun har signert avtalen. Foto: Karl-Henrik Linder
Administrerende direktør i AtB AS Grete Fuglem Tennås og fylkesdirektør Carl-Jakob Midttun har signert avtalen. Foto: Karl-Henrik Linder

Administrerende direktør i AtB AS Grete Fuglem Tennås og fylkesdirektør Carl-Jakob Midttun skrev onsdag 29. juni under avtalen. Leveranseavtalen skal sikre et godt samarbeid og bestemme handlingsrommet for partene, samt sikre ATB sitt behov for forutsigbarhet og fleksibilitet. Partene har lagt vekt på at avtalen skal legge et grunnlag for bedre samhandling både på kort og lengre sikt.

- En forutsetning for god samhandling er at det er gjensidig forståelse og respekt for partenes ulike roller og ansvar, sier seksjonsleder Walther Gilstad ved avdeling samferdsel. Han forteller at avtalen er tidsbegrenset til utgang av 2025, og at avtalen vil være viktig for å tilrettelegge for betydelige og viktige anskaffelser og eventuelle teknologiskifter som skjer etter avtalens utløp.

Grete Fuglem Tennås er fornøyd med den nye avtalen.
-Den gir et godt grunnlag for videre utvikling av kollektivtrafikken og mobilitet i fylket, samtidig som den gir et bra utgangspunkt for samhandling og samarbeid mellom fylkeskommunen og selskapet.

Hun får støtte av fylkesdirektør Carl-Jakob Midttun.
-I avtalen er rammene og rollene godt beskrevet. Den gir et grunnlag for god samhandling og en tosidig forpliktelse mellom partene, og et godt grunnlag for forbedring av kollektivtilbudet.

ATB

AtB er både eid av fylkeskommunen og tjenesteleverandør til fylkeskommunen (TRFK). TRFK sitt eierforhold og oppdragsgiverforhold forvaltes forskjellig. Leveranseavtalen omhandler kun TRFK i oppdragsgiverrollen. TRFKs oppdragsgiverrolle forvaltes både politisk og administrativt:

• Hovedutvalg for transport (HUT) politisk myndighet for oppdragsgiverrollen
  • Fylkesdirektøren er HUTs representant i daglig samhandling med AtB

ATB har ingen transportmidler eller ansatte sjåfører selv, men inngår avtaler med transportselskaper etter anbud.

Formålet med Leveranseavtalen

1. Beskrive forholdet mellom TRFK som oppdragsgiver og AtB som mobilitetsselskap
  2. Sikre god samhandling og effektivt samspill mellom partene
  3. Sette overordnede mål for leveransene mellom TRFK og AtB

Leveranseavtalen bestemmer handlingsrommet for både TRFK og AtB. Avtalen skal ivareta AtB sitt behov for forutsigbarhet og fleksibilitet, slik at AtB skal kunne løse oppdraget best mulig og stå ansvarlig for sine leveranser.