Alle 1.-klassinger får gratis skolesekk

Høsten 2018 får 6100 førsteklassinger i Trøndelag hver sin skolesekk av fylkeskommunen.

Fylkesvaraordfører Tomas Iver Hallem viser frem skolesekken som alle 1.-klassingene får til høsten (Foto: Mona Jønvik Andersson)

Sør-Trøndelag fylkeskommune har hatt lang tradisjon på å gi skolesekker til alle 1.-klassinger. Sekken har etter mange år i "bybildet" etablert seg som et kjennemerke - både på 1.-klassinger i trafikkbildet, men også på fylkeskommunen som giver og det er stor høytidsstemning rundt om på skolene når 1.-klassingene inviteres inn til skolen for å motta sekken sin. Nå utvides ordningen til hele Trøndelag.

- Dette er et av våre trafikksikkerhetstiltak i 2018. Sekkene er designet slik at de er godt synlig og en påminnelse til trafikanter om at det er mange «ferske» skoleelever langs vegene, forteller fylkesvaraordfører Tomas Iver Hallem.