Ber om alternativer til elektrifisering av sokkelen med strøm fra Trøndelag

Hovedutvalgsleder for næring og industri, Ingvill Dalseg.

Fylkespolitikerne uttrykker klar motstand mot elektrifisering av sokkelen med kraft fra Trøndelag, og ber om at andre alternativer utredes. Det ble klart etter fylkesutvalget 9. april.

Regjeringen vedtok i desember 2023 at feltene Njord og Draugen skal elektrifiseres med kraft fra land fra Trøndelag. Nå ønsker Equinor å se på mulighetene for å elektrifisere flere plattformer på Haltenbanken. Equinor har kommet med forslag til utredningsprogram for elektrifisering av plattformene Heidrun, Åsgård B og Kristin.

Det er bred politisk enighet i fylkesutvalget om at elektrifisering av sokkelen med strøm fra Trøndelag må unngås.

Trenger kraften til nødvendig omstilling

Trøndelag har et knapt overskudd på fornybar energi, grunnet vindkraftproduksjonen på Fosen. Fylkespolitikerne frykter for den grønne omstillingen og verdiskapingen i fylket, hvis planene realiseres.

– Elektrifisering av sokkelen med kraft fra Trøndelag, vil medføre at Trøndelag sitt kraftoverskudd blir brukt opp. Fastlandet i Trøndelag trenger den tilgjengelige kraften som nå finnes, for å omstille seg til det grønne skiftet og for å øke verdiskapingen. Vi vil derfor understreke vår sterke motstand mot elektrifiseringen av sokkelen, sier hovedutvalgsleder for næring og industri, Ingvill Dalseg (H).

Trøndelag har flere bedrifter innenfor kraftkrevende industri, som Wacker Holla, Elkem Thamshavn, Aker Solutions Verdal, Norske Skog Skogn og Franzefoss, som står i kø for tilkobling til kraftnettet.

Frykter det vil påvirke strømprisene

Nestleder for hovedutvalg for næring og industri, Hanne Moe Bjørnbet.

Nestleder i hovedutvalg for næring og industri, Hanne Moe Bjørnbet (Ap) uttrykker også sin bekymring for næringslivet i Trøndelag.

– Hvis Equinors planer settes ut i live vil det bidra til en situasjon der kraftunderskuddet i Midt-Norge fra 2030 vil bli forverret. Dette vil skape problemer for utvikling av etablert industri, og hindre ny verdiskapning og omstilling av Trøndersk næringsliv frem mot 2050. Vi er også bekymret for strømprisen for innbyggerne i Trøndelag. Fastlandet i fylket trenger den tilgjengelige kraften som nå finnes, til en akseptabel pris til å omstille seg, sier Bjørnbet.

Elektrifisering av sokkelen er viktig

Fylkespolitikerne erkjenner at elektrifisering av sokkel er viktig for å nå nasjonale mål om CO2-reduksjon. Fylkesutvalget vedtok derfor å be regjeringen vurdere karbonfangst og lagring og satsning på havvind som løsninger for sokkelen.

Hvis den endelige løsningen blir elektrifisering fra land i Trøndelag, ber fylkespolitikerne om at kraftuttaket blir kompensert for.

– Dersom Heidrun, Åsgård B og Kristin skal elektrifiseres med kraft fra land i Trøndelag, må den samme kraften kompenseres til Trøndelag, sier Dalseg.

Dette ble vedtatt

Forslaget ble fremmet av Ingvill Dalseg, for Høyre, Senterpartiet, Venstre, PP, Mdg og Frp (Punkt 4 ble ikke støttet av Frp)

1.Trøndelag fylkeskommune mottar meldingen om oppstart, planlegging og elektrifisering av en eller flere plattformer på Haltenbanken med stor bekymring.

2. Trøndelag styrer mot et kraftunderskudd på fornybar energi innen få år, vi vil understreke at denne saken, hvis den blir realisert bidrar til en situasjon der kraftunderskuddet i Midt-Norge fra 2030 bli ytterligere forverret. Dette vil medføre en fare for at etablerte industriarbeidsplasser legges ned, at det ikke skjer ny verdiskapning og at det blir vanskelig å omstille Trøndersk næringsliv frem mot 2050. Fastlandet i Trøndelag trenger den tilgjengelige kraften som nå finnes, til en akseptabel pris til å omstille seg. Trøndelag fylkeskommune vil derfor understreke sin sterke motstand mot elektrifiseringen av sokkelen.

3. Dersom man likevel igangsetter arbeidet med å forberede en elektrifisering av sokkelen, vil vi presisere behovet for at utredningsprogrammet må beskrive konsekvensene effektuttaket vil ha for prisutviklingen og den regionale kraft- og effektbalansen som tiltaket vil påføre Trøndelag.

4. Trøndelag fylkeskommune ser at elektrifisering av sokkel er viktig, for å nå mål om reduksjon av CO2. Fylkeskommunen ønsker at CCS og satsning på havvind skal vurderes som løsninger for kraftproduksjon og karbonfangst på sokkelen. Dersom Heidrun, Åsgård B og Kristin skal elektrifiseres med kraft fra land i Trøndelag, må den samme kraften kompenseres til Trøndelag.

Fylkestinget vedtok også tidligere i år at en eventuell avkarbonisering av energiproduksjonen på sokkelen må gjøres uten at det benyttes elektrisk kraft fra land.

Ingvill Dalseg (H), leder for hovedutvalg næring og industri.
Tlf: 926 90 475, e-post: Ingda@trondelagfylke.no

Hanne Moe Bjørnbet (Ap), nestleder for hovedutvalg næring og industri