6 millioner til kultur

Hovedutvalget for kultur deler ut 6 335 000 kroner i prosjektstøtte og flerårig tilskudd til kulturformål i Trøndelag.

Prosjektstøtte

Søknadene representerer et stort mangfold, både i tema og form, og gir en indikasjon på hva som skjer og hvilke kunst- og kulturaktører som er aktive i Trøndelag nå.

- Vi er glade for både mangfoldet av søknader som har kommet inn og at vi kan gi nyttig støtte til så mange forskjellige arrangementer i hele regionen. Nå gleder vi oss til å se at fylkeskommunens tilskudd kan bidra til et rikere kultur-Trøndelag, sier May Britt Lagesen, leder for hovedutvalget for kultur i Trøndelag fylkeskommune.

Ved søknadsfristens utløp hadde det kommet inn 126 søknader. 41 av søknadene kommer fra nord i fylket, mens 83 fra sør og to fra Oslo. Bortsett fra tre er alle søknadene på minst kr. 25.000, over halvparten av søknadene er større enn kr. 100.000,- og 19 søknader er på maksbeløpet på kr. 250.000.

Flerårig tilskudd 2018-2019

- Det er kjempeviktig at vi er med å legge til rette for forutsigbarhet for de større og tyngre kulturaktørene i regionen. Samtidig som tildelingen representerer et stort mangfold i tema og form, sier May Britt Lagesen, leder for hovedutvalget for kultur i Trøndelag fylkeskommune.

Ved søknadsfristens utløp hadde det kommet inn 27 søknader, 11 fra nord i fylket og 16 fra sør. Alle søknadene var på minst kr. 100.000,-, over halvparten av søknadene var større enn kr. 200.000,- og åtte søknader søkte om maksbeløpet på kr. 400.000.

Se oversikten her