4 kjappe med 5 på klimaverksted

Portrettfoto av fem ungdommer som deltok på klimaverksted på Orkanger. Foto: Ronny Danielsen
Deltakere på klimaverksted på Orkanger. Foto: Ronny Danielsen

28.-29. september samlet Trøndelag fylkeskommune ungdom fra hele fylket for å prate om klimaløsninger.

1. Hvorfor er du her?
2. Hva er ditt klimatips i hverdagen?
3. Hva er ditt tips til de voksne?
4. Hva hadde du gjort hvis du fikk ta de viktige klimaavgjørelsene?

Helene Jamtøy Hansen, 16 år – Hommelvik

Portrettbilde av ei jente på klimaverksted. Foto: Ronny Danielsen
Foto: Ronny Danielsen
  1. Jeg er veldig interessert i klimaet og vil hjelpe til. Jeg visste ikke hvor jeg skulle begynne, men da jeg oppdaget dette verkstedet tenkte jeg at det kunne være starten på å drive med klimapolitikk.
  2. Vi må handle mindre klær. Vi må gjøre færre impulskjøp og stå over et salg. Det kan redusere mye utslipp.
  3. Gjør enkle grep i hverdagen som å bytt ut plastpose i butikken med handlenett.
  4. Jeg er interessert i klesindustrien som er blant de bransjene med mest utslipp, og derfor ville jeg ha gjort noe der. De burde ha brukt resirkulerbare materialer. Bomull krever mye vann å produsere og arbeiderne har grusomme arbeidsvilkår.

Runar Nordgård, 14 år – Skatval

Foto: Ronny Danielsen
  1. Jeg bryr meg om alt som har med klima å gjøre og det som kan påvirke framtida mi.
  2. Slutt å kjøp ting fordi det er billig. Fokuser på alt som er kortreist.
  3. Begynn å ta dette seriøst. Dette er en trussel som krever at noen begynner å ta valg.
  4. Jeg ville ha nullet ut mengde plast som ble brent eller kommer ut i havet. I tillegg ville jeg ha startet med klimavennlig energi basert på fornybare kilder i stedet for atomenergi som er basert på ikke-fornybare ressurser.

Marcus Stokke, 13 år – Kvål

Foto: Ronny Danielsen
  1. Jeg kom hit for å høre andre ungdom sine meninger om miljøkrisa – det er veldig interessant.
  2. Kjøp ikke mer enn det du trenger. Ikke noe mer.
  3. Hør på ungdommen. Se rundt dere, det er søppel nesten overalt. De fleste overser det og tror det går over av seg selv. Men det gjør det ikke.
  4. Vi bruker for mye strøm og kull til å produsere denne strømmen. Vi burde heller bruke atomkraft til å produsere strøm.

Sigurd Lorvik Hansen, 14 år – Snåsa

Foto: Ronny Danielsen
  1. Jeg ville delta fordi jeg er så interessert i dette temaet.
  2. Prøv å ikke ha så mye matsvinn. Og kjør minst mulig bil.
  3. De voksne må engasjere seg og tenke på de som kommer etter dem, og ikke bare på seg selv.
  4. Jeg ville ha fått slutt på forsøpling. Det hadde vært forbud mot å kjøre søppel på havet og slutt på å brenne plast. Plasten skulle blitt resirkulert.

Zaineb Abdulsatar, 16 år – Trondheim

Portrettbilde av ei jente på klimaverksted. Foto: Ronny Danielsen
Foto: Ronny Danielsen
  1. Jeg har deltatt på workshoper der klimaet har vært tema tidligere, men aldri har det handlet bare om dette temaet. Det er dette jeg er interessert i og derfor ville jeg være med.
  2. Ikke kast så mye mat. Ikke kjøp mer enn det du klarer å spise. Vær flink til å bruke opp restemat.
  3. Hør på de unge. Vi kan ikke gjøre alt selv. Vær et godt forbilde for oss.
  4. Jeg ville ha innført en kvote for hvor mye mat som kan kjøpes inn, og et system for fordeling av restemat. Hvis noen for eksempel har arrangert en konferanse og sitter igjen med rester skulle vi hatt en ordning for dette. Restene kunne ha blitt satt ut i kjøleskap og så kunne andre ha åpnet disse med en app og hentet med seg maten.