1. Før eksamen
Læreplaner
Når du forbereder deg til eksamen, må du sette deg godt inn i alle delene i fagets læreplan.
Gjeldende læreplaner i fag finner du på udir.no
Læremidler
Når du har satt deg inn i læreplanen, må du finne relevant fagstoff. Vær oppmerksom på at en lærebok eller andre læremidler ikke nødvendigvis dekker alle delene av en læreplan.
Du kan ta kontakt med en av de videregående skolene for å høre hvilke læremidler (f.eks.bøker) de bruker.
På NDLA finner du en del digitale læremidler
Fag med krav til fordypning
I noen fag er det krav til fordypning. Det er ditt ansvar å sette deg inn i læreplanens eventuelle krav til fordypning. Til muntlig-praktisk eksamen anbefaler Eksamenskontoret at du lager en oversikt som viser hva du har fordypet deg i, og hvilke læremidler/kilder du har brukt. Oversikten leveres til sensorene ved oppmøte på eksamensdagen.
Kandidatene må være forberedt på å prate om hvordan et feltarbeid skal gjennomføres, hvilke metoder de kunne brukt, og kunne vise til eksempel på steder hvor feltarbeid kan gjennomføres.
I geofag 1 vil feltarbeidet kunne omfatte geosfæren og hydrosfæren, mens i geofag 2 vil det være aktuelt med atmosfæren, hydrosfæren og kryosfæren. Dette kan omfatte disse kompetansemålene:
Kompetansemålene Geofag 1:
• utforske ulike mineralgrupper, bergartsgrupper og sedimenter, og tolke hvor de passer inn i bergartssyklusen
• utforske berggrunn, løsmasser og jordarter lokalt, og tolke observasjonene for å beskrive områdets geologiske historie og betydning for lokale ressurser
• utforske en naturfare knyttet til geosfæren eller hydrosfæren i et bestemt geografisk område og vurdere risiko ved hjelp av modellering
• gjennomføre geofaglig feltarbeid knyttet til geosfæren eller hydrosfæren, bearbeide og tolke de innsamlede dataene og presentere resultatene
Kompetansemål Geofag 2:
• gjennomføre geofaglig feltarbeid knyttet til havet, atmosfæren eller kryosfæren, bearbeide og tolke de innsamlede dataene og presentere resultatene
• gjøre rede for hvordan ulike værsystemer oppstår og utvikler seg på global, regional og lokal skala, og tolke ulike værkart og værutvikling
• gjøre rede for konsekvensene av jordens rotasjon, tetthetsforskjeller og trykkforskjeller og hvordan de påvirker havet og atmosfæren
Praktiske innslag ved muntlig-praktisk eksamen
Her finner du eksempler på mulige praktiske innslag for privatister i fagene naturfag, fysikk, kjemi, biologi og geofag. Du må være forberedt på at du kan bli eksaminert i andre praktiske innslag eller varianter av eksemplene som er nevnt her.
Måleusikkerhet
Vanndråper på en mynt
HMS/risikovurdering av forsøk/kjemikalier/materialer
Likt løser likt/tetthet
Oppløsning av salt
Overflatespenning
Emulgator
Påvisning av næringsstoff: Jodtest, Biurettest, Fehlings test
Frekvensområder/hørsel
Laser/gitter til bølgefenomener
Undersøk bølgemønstre med bølgetank/fjær/tau
Spektroskop
Radioaktive kilder
Halveringstid
Genetisk hjul
Krysninger
Dyrecelle/blodcelle i mikroskop
DNA fingeravtrykk (med elektroforese)
Karbonatlikevekt
Blakking av kalkvann
Lag karbondioksid med natron og eddiksyre
Oppløsning av salt
Overflatespenning
Emulgator
Likt løser likt/tetthet
Korrosjon/rusting
Elektrolyse av CuCl2
Overflatebehandling av materialer brukt på studieretningen
Måleusikkerhet
Vanndråper på en mynt
Påvisning av næringsstoff: Jodtest, Biurettest, Fehlings test
Tetthetsmålinger
HMS/risikovurdering av forsøk/kjemikalier/materialer brukt på YF-retningen
Elektrolyse av CuCl2
Koking ved lavt trykk
Fordamping (avkjøling av sprayboks)
Komprimering av luft med sykkelpumpe
Solfanger
Måleusikkerhet
Vanndråper på en mynt
Påvisning av næringsstoff: Jodtest, Biurettest, Fehlings test
Tetthetsmålinger
HMS/risikovurdering av forsøk/kjemikalier/materialer brukt på YF-retningen
Oppløsning av salt
Overflatespenning
Likt løser likt/tetthet
Blakking av kalkvann
Emulgator
Solfanger
Karbonatlikevekt
Blekemidler
Plasttyper
Produkters livsløp
Materialer/tekstilers miljøavtrykk
Måleusikkerhet
Vanndråper på en mynt
Påvisning av næringsstoff: Jodtest, Biurettest, Fehlings test
Tetthetsmålinger
HMS/risikovurdering av forsøk/kjemikalier/materialer brukt på YF-retningen
Oppløsing av salt
Surt og basiske stoffer
Likt løser likt
Emulgator
Sjekk av håndvask/Bakterievekst på agar
Undersøk urin ved bruk av teststrimler
Røde blodceller i mikroskop
Bestemmelse av blodtyper
Måleusikkerhet
Vanndråper på en mynt
Påvisning av næringsstoff: Jodtest, Biurettest, Fehlings test
Tetthetsmålinger
HMS/risikovurdering av forsøk/kjemikalier/materialer brukt på YF-retningen
Oppløsning av salt
Overflatespenning
Likt løser likt/tetthet
Blakking av kalkvann
Emulgator
Karbonatlikevekt
Blekemidler
Plasttyper
Produkters livsløp
Materialer/tekstilers miljøavtrykk
Overflatebehandling av materialer brukt på studieretningen
Måleusikkerhet
Vanndråper på en mynt
Påvisning av næringsstoff: Jodtest, Biurettest, Fehlings test
Tetthetsmålinger
HMS/risikovurdering av forsøk/kjemikalier/materialer brukt på YF-retningen
Frekvensområder/hørsel
Laser/gitter til undersøkelse av bølgefenomener
Undersøk bølgemønstre med bølgetank/fjær/tau
Artsmangfold i en vanndråpe
Blakking av kalkvann
Elektrolyse av kobberklorid
Solfanger
Måleusikkerhet
Vanndråper på en mynt
Påvisning av næringsstoff: Jodtest, Biurettest, Fehlings test
Tetthetsmålinger
HMS/risikovurdering av forsøk/kjemikalier/materialer brukt på YF-retningen
Artsmangfold i en vanndråpe
Undersøk insekter/småkryp
Solfanger
Oppløsning av salt
Overflatespenning
Likt løser likt/tetthet
Blakking av kalkvann
Karbonatlikevekten
Måleusikkerhet
Vanndråper på en mynt
Påvisning av næringsstoff: Jodtest, Biurettest, Fehlings test
Tetthetsmålinger
HMS/risikovurdering av forsøk/kjemikalier/materialer brukt på YF-retningen
Artsmangfold i en vanndråpe
Undersøk insekter/småkryp
Solfanger
Oppløsning av salt
Overflatespenning
Likt løser likt/tetthet
Blakking av kalkvann
Emulgator
Sjekk av håndvask/Bakterievekst på agar
Umulig gele med kiwi/ananas
Måleusikkerhet
Vanndråper på en mynt
Påvisning av næringsstoff: Jodtest, Biurettest, Fehlings test
Tetthetsmålinger
HMS/risikovurdering av forsøk/kjemikalier/materialer brukt på YF-retningen
Artsmangfold i en vanndråpe
Undersøk insekter/småkryp
Solfanger
Blakking av kalkvann
Oppløsning av salt
Overflatespenning
Likt løser likt/tetthet
Korrosjon/rusting
Emulgator
Produkters livsløp
Materialer/tekstilers miljøavtrykk
Måleusikkerhet
Vanndråper på en mynt
Påvisning av næringsstoff: Jodtest, Biurettest, Fehlings test
Tetthetsmålinger
HMS/risikovurdering av forsøk/kjemikalier/materialer brukt på YF-retningen
Oppløsning av salt
Overflatespenning
Emulgator
Likt løser likt/tetthet
Korrosjon/rusting
Elektrolyse av kobberklorid
Overflatebehandling av materialer brukt på studieretningen
Måleusikkerhet
Vanndråper på en mynt
Påvisning av næringsstoff: Jodtest, Biurettest, Fehlings test
Tetthetsmålinger
HMS/risikovurdering av forsøk/kjemikalier/materialer brukt på YF-retningen
Spektroskop – lysbrytning og ulike typer spekter
Laser/gitter/prisme - bølgefenomener
Undersøk bølgemønstre med tau
Radioaktive kilder – skjerming og bruk av geigerteller
Halveringstid – simulering med terninger
DNA-modell – oppbygning av DNA, mutasjoner og genredigering
Modell med mRNA og aminosyrer - proteinsyntese og mutasjoner
Krysninger – med eksempler av ulike former for arv. Kan visualiseres med gjenstander med ulik form og farge, f.eks perler.
REA3045 Kjemi 1
Grunnstoffers fysiske egenskaper
Spektralanalyse m/lommespektroskop og ulike lyskilder
Bestemmelse av salter ved flammeprøver (rom med avtrekk)
Se på saltkrystaller i lupe
Analyse av ukjente saltløsninger
Molekylmodeller av dipoler/hydrokarboner
Periodiske egenskaper. Jordalkaliemetaller (brenn Mg-bånd, Ca/Mg i vann med fenolftalein) (rom med avtrekk)
Faseendringer
Forbrenning (reaksjoner med oksygen) (rom med avtrekk)
Fellingsreaksjoner
Indikatorer/pH-papir
Komplekser/likevekt (KSCN-likevekten)
Blakking av kalkvann (CO2)
Massetetthet
Lage løsninger med kjent konsentrasjon/fortynning av løsninger
Løselighet til organiske stoffer i ulike løsemidler
Lag en ester
Eksoterme/endoterme reaksjoner
Reaksjonsfart
Titreringer:
Sterk syre/sterk base
Fellingstitrering (ikke bruk sølvkromat)
EDTA-titrering
Gravimetrisk titrering
Kolorimetri/spektrofotometri
REA3046 Kjemi 2
Forsøksplanlegging og risikoanalyse (kan inngå sammen med andre praktiske innslag)
Oksidasjonstall (Reduksjon av permanganationet)
Forbrenningsreaksjon
Galvanisk element
Spenningsrekka
Korrosjon
Elektrolyse (H2O, CuCl2, KI, K2SO4)
Likevektsreaksjoner
pH i vannløsninger
Sure og basiske salter/oksider
Bufferegenskaper
Påvisning av metallioner ved felling
Løselighet
Påvisning av funksjonelle grupper til organiske forbindelser
Kromatografi
Organiske reaksjonstyper/syntese/stereoisomeri (med molekylbyggesett)
Påvisning av næringsstoff
Enzymkjemi
Bestemmelse av ulike typer plast
Titreringer:
Permanganattitrering
Jodometrisk titrering
Svak syre/sterk base-titrering og Svak base/sterk syre-titrering
Bestemme vanns alkalinitet med syre-basetitrering
REA3038 Fysikk 1
Friksjonskoeffisient (finne lille my): måle krefter med ei fjærvekt og bruke Newtons lover.
Mekanisk energi: finne (eller måle) potensiell, kinetisk og mekanisk energi på forskjellige punkter i bevegelsesbanen.
Stupetårn (eller fallende objekt): finne hastighet v ved vannoverflate (bakken) ved bruk av bevaring av mekanisk energi, eller ved bruk av bevegelsesligninger.
Sentralt støt: finne bevegelsesmengde før og etter et støt, gjøre rede for endringer i bevegelsesmengde i et støt.
Elektriske kretser: kople opp enkle elektriske kretser med lyspærer og motstander som er koblet i parallell og serie. Måle strøm og spenning i kretsen. Kunne forklara hva som skjer i kretsen når vi varierer strøm, spenning og motstand.
Issmelting: tegne graf over temperaturendringen når vi varmer opp en isklump ved å nytte datalogging eller anna måleutstyr. Forklare hva som skjer med den indre energien i vannet til de ulike faseovergangene.
Spektrallinjer: observere lyset fra forskjellige lysstoffrør med et spektrometer og kunne forklare observerbare fenomener.
Programmering: tolke en kode, foreslå en endring, skrive en enkel kode for å modellere situasjoner der akselerasjonen ikke er konstant.
REA3040 FYSIKK 2
Planpendel: finne potensiell, kinetisk og mekanisk energi på forskjellige punkter i bevegelsesbanen, kunne drøfte andre begreper knyttet til en slik bevegelse.
Horisontalt kast: gjør nødvendige målinger og finn starthastighet.
Kastkanon/skråkast: undersøke hva kastelengden og maksimalhøyden er avhengig av, gjøre nødvendige beregninger.
Berg-og-dal bane: beregne laveste mulige hastighet kulen må ha og fastslå fra hvilken høyde i banen kulen må slippes for å greie loopen.
Statisk elektrisitet: utforske statisk elektrisitet ved å se å se hvordan ladete gjenstander påvirker hverandre.
Pohls gynge: demonstrere og forklare krefter på en strømførende leder i et magnetfelt.
Induksjon: demonstrere/måle indusert strøm i en spole, gjøre rede for hva indusert strøm er avhengig av, drøfte fluksendringer i forsøket.
Transformator: forklare virkningsmåten og drøfte hva spenningen og strømmen i transformator er avhengig av.
Vindkraft eller lignende: forklare hvordan induksjon kan inngå i bærekraftig energiproduksjon.
Fotoelektriskeffekt: bruke fotocelle og utnytte den fotoelektriske effekten til å skaffe data. Tegne graf på bakgrunn av data og bruke den til å finne Plancks konstanten.
Programmering: tolke en kode, foreslå en enring, skrive en enkel kode som modellerer fysiske fenomener innenfor læreplan fysikk 2.
REA3035 Biologi 1
Oversikt over mulige praktiske innslag Biologi 1
REA3037 Biologi 2
Oversikt over mulige praktiske innslag Biologi 2
REA3042 Geofag 1
- Berggrunnskart/løsmassekart – kandidaten kan skrive ut og ta med egne eksempler. Både berggrunnskart og løsmassekart kan hentes på: https://geo.ngu.no/kart/arealis_mobil/
Eleven/kandidaten skal ta utgangspunkt i berggrunns og løsmassekart, og se sammenhenger mellom hvordan berggrunnen er i et område, og koble det mot løsmassene i det samme området. Her er det da mulig å koble indre krefter, bergarter, og de ytre kreftene som har virket/virker i området.
- Fysiske bilder av landformer dannet av indre og ytre krefter (vulkaner, midthavsrygger, elvedelta, meander, skredvifter, morener, V – daler, U – daler, agnordaler, alpint landskap o.l).
Eleven/kandidaten skal kunne forklare prosessen bak landformdannelsen. Viser til koblinger mellom indre og ytre krefter i landformdannelsen.
- Bergarter og mineralressurser
- Gjenkjenne bergarter og mineraler i håndstykke og relatere disse til mineralressurser (eksempel: naturstein, malmer, industrimineraler og byggeråstoffer)
- Identifisere metoder for datering av bergarter (bilder av lagdeling av bergarter, skjema for radioaktive isotoper, fossiler etc.)
REA3044 Geofag 2
Værkart:
Etter kompetansemål i faget;
- gjøre rede for hvordan ulike værsystemer oppstår og utvikler seg på global, regional og lokal skala, og tolke ulike værkart og værutvikling.
- gjøre rede for hvordan numeriske modeller i geofag bygges opp og videreutvikles, og beskrive hvordan modellene brukes innenfor værvarsling, havmodellering og klimaforskning.
Under det praktiske innslaget på Geofag2 eksamen kan kandidaten få muligheten til å vise sin kompetanse i aktuelle kompetansemål, i form av både analyse- og prognosekart (Meteorologens analysekart).
I tillegg bør kandidaten ha innsikt i metoder som benyttes i forhold til å gi gode analyser og prognoser i værutviklingen som for eksempel radarplott og satellitt bilder (Satellittbilder (Satellittbilder (met.no)).
Havstrømmer:
Etter kompetansemål i faget;
- gjøre rede for konsekvensene av jordens rotasjon, tetthetsforskjeller og trykkforskjeller og hvordan de påvirker havet og atmosfæren
- gjøre rede for vekselvirkninger mellom de ulike jordsystemene, og hvordan disse kan påvirke havet, atmosfæren og kryosfæren
- Drøfte hvordan energiressurser fra hav og atmosfære kan utnyttes på en bærekraftig måte, både nasjonalt og globalt
Et eksempel på et praktisk innslag på eksamen kan være at kandidaten får vise sin kompetanse gjennom å analysere et verdenskart (strøm – havstrøm – Store norske leksikon (snl.no)) med havstrømmer som tema.
Forhistorisk klimaforskning
Etter kompetansemål i faget;
- Drøfte konsekvenser av klimaendringer for enkeltmennesker, samfunn og økosystem, og vurdere bærekraftige løsninger for hvordan enkeltmennesker og samfunnet kan redusere og tilpasse seg klimaendringer i nåtid og framtid
- Gjøre rede for klimasystemet på ulike skalaer i tid og rom og vurdere antropogen klimaendring
- Gjøre rede for forskning på forhistorisk klima, og hvordan det bidrar til å lage prognoser for framtidens klima
Hvorfor forsker vi på forhistorisk klima? Det forventes at kandidaten kjenner til ulike metoder, og kan vurdere hvilke som vil være å foretrekke i forskningen.
Metoder kandidaten skal kjenne til:
- Dendrokronologi (årringanalyse)
- Pollenanalyse
- Glasiologi og borekjerner (her under isotopisk analyse av iskjerner, gasskromatografi, massespektrometri)
- Eventuelt andre metoder kandidaten ønsker å inkludere
2. Eksamensdagen
Dette må du ta med til eksamen
- Gyldig legitimasjon som Pass, norsk ID-kort, norsk førerkort utstedt etter 01.01.1998, norsk digitalt førerkort, norsk bankkort med bilde og fødselsnummer, forsvarets ID-kort, PocketID, ID-kort fra EØS- og EFTA-land, førerkort fra Danmark, Sverige, Finland og Island, norsk reisebevis for flyktninger eller norsk utlendingspass, NB: dette er ikke godkjent hvis det er utstedt for enkeltreise.
- Egen datamaskin eller nettbrett dersom du skal bruke det i forberedelsesdelen.
- Skrivesaker.
- Hjelpemidler.
Oppmøte
Oppmøte er senest kl.16:00 ved den skolen som er oppgitt på din side på Privatistportalen. Det er felles oppmøtetid for alle kandidatene på gruppa (inntil 6 stykker). Sluttid for eksamen kommer an på hvor mange kandidater som møter til eksamen, du må være forberedt på at eksamen kan vare til kl. 22:30. Eksamenskontoret anbefaler at du tar med mat og drikke.
Oppslag med romopplysninger henges opp ved eksamensskolens inngangsparti. Hvis du møter for sent må du ta kontakt med infoskranken/administrasjonen på eksamensstedet så raskt som mulig. Kommer du mer enn 1 time etter angitt oppmøtetid i Privatistportalen, får du ikke avlegge eksamen.
Forberedelsesdel
Forberedelsestid: 45 minutter.
Tiden regnes fra du setter deg på plassen du får tildelt. Forberedelsesdelen skal ta utgangspunkt i et tema som du enten trekker eller får tildelt. Du velger selv en avgrensning av temaet. Hele innholdet i selve eksamen blir ikke gjort kjent i forberedelsesdelen. Sensorene kan eksaminere i hele fagets læreplan. Du får utdelt ett stemplet A4-ark som du kan notere på under forberedelsestiden og ta med inn til eksaminering. Du kan notere på begge sider av arket.
Forberedelsen er individuell og samarbeid og kommunikasjon med andre er ikke tillatt.
Alle hjelpemidler er tillatt, unntatt mobiltelefon og smartklokke.
Bruk av datamaskin eller nettbrett
Du kan bruke datamaskin eller nettbrett som hjelpemiddel i forberedelsesdelen. Du må ta med din private bærbare datamaskin eller nettbrett. Du er selv ansvarlig for å kunne bruke den datamaskinen eller nettbrettet du har med deg og at den virker som den skal. Du må sørge for å ha nok strøm på datamaskinen eller nettbrettet før forberedelsen starter. Husk å skru av lyden. Hvis du får problemer med din datamaskin eller nettbrett må du gjennomføre forberedelsen uten. Du har tilgang til et trådløsnett under forberedelsen. Det er ikke tilgang til åpent Internett. Du vil kun ha tilgang til et begrenset utvalg nettbaserte hjelpemidler. Dersom du vil bruke kursmateriell eller lignende som krever tilgang til sider som ikke er åpne under forberedelsen, må du ha lastet ned og lagret dette lokalt på din datamaskin eller nettbrett før du møter på eksamensskolen.
Du får følgende informasjon på eksamensdagen:
- Hvilket trådløst nett du skal velge under forberedelsesdelen
- Nettverkspassord.
Når du har valgt riktig trådløst nett, åpner du nettleseren og skriver inn følgende nettadresse: http://eksamen.trondelagfylke.no. Der finner du lenker til alle lovlige nettbaserte hjelpemidler. Dersom du går til denne adressen utenom det godkjente nettet vil du få en nettside med rød bakgrunn som sier at du er på feil nett.
Eksaminering
Eksamenstid: inntil 45 minutter.
Du kan disponere inntil 10 minutter til framlegg av temaet fra forberedelsesdelen. Fremlegget etterfølges av en samtale mellom deg og sensorene. Samtalen skal ta utgangspunkt i ditt fremlegg. Sensorene kan prøve deg i alle deler av læreplanen. Det skal gjennomføres et praktisk innslag under eksamen.
Du kan bruke det stemplede A4-arket som du noterte på under forberedelsen som hjelpemiddel under hele eksamen.
Vurdering
Grunnlaget for vurdering er kompetansemålene i læreplanen for faget. Kompetansemålene skal ses i lys av teksten «Om faget» i læreplanen.
Det er kompetansen som vises på eksamen som skal vurderes, forberedelsesdelen er ikke en del av vurderingsgrunnlaget. Noen fag/læreplaner har egne kompetansemål, kjerneelementer eller hovedområder som handler om å kunne presentere/kommunisere faglig innhold, og muntlige ferdigheter vil derfor kunne inngå som en del i vurderingen av din kompetanse i faget.
Eksamenskarakteren skal settes på individuelt grunnlag og være en vurdering av elevens kompetanse vist på eksamensdagen.
Vurderingskriterier
Vurderingskriteriene du finner under, er generelle vurderingskriterier for de ulike fagene. Sensorene kan legge til spesifikke kriterier tilpasset de enkelte eksamensoppgavene.
3. Etter eksamen
Sensur
Begge sensorene skal vurdere din kompetanse. Ved uenighet er det sensor 2 som avgjør karakteren. Du har krav på en begrunnelse for eksamenskarakteren. Eksamenskarakter skal settes og formidles etter hver kandidat. Karakterer publiseres på Privatistportalen etter at eksamen er gjennomført.
Klage
Ved muntlig-praktisk eksamen kan det bare klages på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Det vil si at du ikke kan klage på selve karakteren.