Alle ordinære anlegg som søker om spillemidler skal være omtalt i en kommunal plan som handler om idrett og fysisk aktivitet.
Hvilke krav gjelder for planarbeidet
- Medvirkning av innbyggerne, med ekstra fokus på barn og unge
- Åpen høring på minst seks uker
- Gjelder for normalt 4 år
- Må inneholde et handlingsprogram
- Større idrettsanlegg må også prioriteres av idretten
- Planen må vedtas politisk
Kulturdepartementet stiller krav om at kommunene må ha en plan for å få tildelt spillemidler. Det er opp til kommunen å velge plantype. Det kan velges kommunedelplan, temaplan eller som del av kommuneplanens samfunnsdel. Planen må imidlertid være utarbeidet etter prosesskravene i plan- og bygningsloven, og den må inneholde kunnskapsbaserte behovsvurderinger.
Det stilles ikke krav om plan for såkalte nærmiljøanlegg.
Trøndelag fylkeskommune har vedtatt egne mål og retningslinjer som kommunene i fylket må forholde seg til. Søknader som ikke tilfredsstiller disse vilkårene, vil ikke bli prioritert.
Retningslinjer for Trøndelag 2020-2023
Anleggsprioriteringer i Trøndelag fylkeskommune
- Interkommunale anlegg
- Attraktive aktivitetsanlegg. Dette er anlegg både inne og ute, som er tilrettelagt for allsidighet og inkluderende og attraktive møteplasser i nærmiljøet og ved skoler
- Idrettsanlegg med høyt aktivitetspotensiale for barn og unge, i områder med lav anleggsdekning for de aktuelle idrettene
- Nødvendig oppgradering av eksisterende anlegg der det skal gjennomføres arrangement som har nasjonal status
Det kan vise seg nødvendig å gjennomføre en mindre rullering av handlingsprogrammet i løpet av fireårsperioden.
Listen bør ikke rulleres årlig. Rullering kan innebære endring i prioriteringsrekkefølgen, og anlegg fra langsiktige del kan overføres til prioritert liste.
Planen må sees på som en avtale mellom innbyggerne og kommunen, og prioriteringene må gjenspeile målsettingene for feltet, se eksempel i gult nedenfor. Det er viktig at planprosessen blir så god som mulig, slik at kommunene slipper å få store overraskelser rett etter at ny plan er vedtatt, og at planen dermed blir det styringsverktøyet som kommunen ønsker.
Planen skal inneholde kunnskapsgrunnlag og behovsvurderinger, og må inngå i grunnlaget for kommunens handlings- og økonomiplan.
Handlingsprogrammet må ikke forveksles med oversendelsesbrevet i januar, der årets spillemiddelsøknader prioriteres.
Store anlegg inn i idrettens anleggsplan
Det er et nytt vilkår at de største idrettsanleggene (> 20 mill. kr) i tillegg skal være prioritert i en plan vedtatt av trønderidretten. Dette kan være en plan utarbeidet av Trøndelag idrettskrets eller en særkrets/forbund. Dette for å sikre god nok forankring og prioritering i idretten på regionalt nivå.
Det er gode muligheter for å søke spillemidler til anlegg for friluftsliv. Her anbefaler vi at plan for friluftslivets ferdselsårer sees i sammenheng med denne temaplanen for idrett og fysisk aktivitet.
Tidlig dialog anbefales
Det er press på spillemidlene, og mindre økonomisk handlingsrom i offentlig sektor. Det er derfor viktig å bygge «rett anlegg på rett plass». Målet er at alle skal ha mulighet til å drive idrett og fysisk aktivitet til lavest mulig kostnad. Det legges særlig vekt på å utvikle attraktive tilbud til barn og unge
Vi anbefaler bruk av sjekklista for tidlig dialog. Det kan ofte være god økonomi å rehabilitere eller bygge om eksisterende anlegg. Både initiativtaker og kommunen må altså gjøre gode behovs-vurderinger og analyser før vedtak om utbygging.
Her er mulige begrunnelser for nytt anlegg [Flere kryss mulig]
- Økning i antall aktive utøvere
- Økning i bruken generelt
- Aktiviteten er endret
- Anlegget er nedslitt
- Anlegg mangler
- Store arrangement planlegges
- Klimaendringer
- Annet
(Eksempel fra sjekklista)
Kommunen må veilede ildsjelen slik at det blir åpne og gode prosesser. Spillemiddelsøknad er ofte siste trinn i prosessen fram til forbedret anleggssituasjon.