Fylkesutvalget 2023-2027 2024 December 17 10:00 AM
Sakliste
268/24 Godkjenning av innkalling og sakliste
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
Fylkesutvalget godkjenner innkalling og sakliste
</p>
269/24 Godkjenning av protokoll fra møte 26. november 2024
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
Fylkesutvalget godkjenner protokoll fra møte i fylkesutvalget 26. november 2024.
</p>
270/24 Fylkesordførerens orientering
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
Fylkesutvalget tar framlagt informasjon til orientering.
</p>
271/24 Fylkesdirektørens orientering
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
Fylkesutvalget tar framlagt informasjon til orientering.
</p>
272/24 Sluttrapport byggeprosjekter
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
Fylkesutvalget tar sluttrapport for 18 byggeprosjekter ferdigstilt i perioden 2022-2024 med et samlet mindreforbruk på 54,3 millioner kroner, til orientering.
</p>
-
<p>Fylkesutvalget tar sluttrapport for 18 byggeprosjekter ferdigstilt i perioden 2022-2024 til orientering, med følgende tillegg: Kostnader i tilknytning til ERP-prosjekt avsluttet i 2022 skal fremkomme i rapporteringen, samt kostnader til avslutning av fellesprosjektet med Åfjord kommune. I fremtidig rapportering til fylkesutvalget skal opprinnelig kostnadsramme i prosjektene fremkomme. </p>På vegne av: H, Sp, V, FRP
273/24 Forslag på styremedlemmer til NTNU
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
Trøndelag fylkeskommune foreslår følgende kandidater som eksterne styremedlemmer til styret i NTNU:
</p>
-
<p>Guro Angell Gimse, Regiondirektør NHO Trøndelag Per Jørgen Weisethaune, direktør Norbitt Jan -Frode Janson, Sparebank 1 SMN </p>På vegne av: H, KrF, Sp, V, FRP, Ap, SV
274/24 Forslag på styremedlemmer til Nord Universitet
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
Trøndelag fylkeskommune foreslår følgende kandidater som eksterne styremedlemmer til styret ved Nord Universitet:
</p>
-
<p>Kirsten I Verdal Hege Bjørgum Skillingstad Arnt S Rørvik Christian Wee Therese Troset Engan Trude Beate Parnas</p>På vegne av: H, KrF, Sp, V, Ap, FRP, SV
275/24 Søknad om støtte til innføring av videokonferansestøtte i akuttbilen i ambulansetjenesten i Helse Nord Trøndelag.
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
Fylkesutvalget avslår søknaden. Det begrunnes med at prosjektet kan betraktes som en statlig oppgave, og en del av en naturlig teknologisk tilpasning, som det bør tas høyde for gjennom drift av helsevesenets ambulansetjeneste jfr. vedtatte retningslinjer for de regionale utviklingsmidlene.
</p>
276/24 Samarbeidsavtale mellom Nord universitet og Trøndelag fylkeskommune - revidert 2024
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
Fylkesutvalget godkjenner at det inngås en ny og revidert samarbeidsavtale mellom Nord universitet og Trøndelag fylkeskommune med en avtaleperiode på fire år.
</p>
277/24 Bedriftsinternopplæring - BIO Trøndelag 2025
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
Fylkesutvalget vedtar retningslinjer for støtteordningen bedriftsintern
opplæring- BIO Trøndelag 2025, som framlagt. Retningslinjene gjøres
gjeldende fra 01.01.2025.
</p>
278/24 Høringssvar til forslag til lov om besøksbidrag
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
Fylkesutvalget gir med dette følgende høringsuttalelse til forslag til lov om besøksbidrag, ordningen for fastlandet. Dette jfr. brev fra Nærings- og fiskeridepartementet av 19.11.2024
1. Fylkesutvalget mener sakens korte høringsfrist er uheldig. Den begrenser muligheten for gode prosesser og kommunenes mulighet for politisk behandling av et lovforslag som har store konsekvenser.
2. Fylkesutvalget støtter prinsippet om at de som bruker fellesgodene i reiselivet skal være med på å betale, og mener det er behov for å innføre et besøksbidrag.
3. Fylkesutvalget mener finansiering av fellesgoder i reiselivet er en nasjonal utfordring og at det bør innføres en nasjonal ordning for besøksbidrag med nasjonale retningslinjer for å sikre en helhetlig løsning for hele landet. Det vil gi mulighet til å spre besøksstrømmer til flere steder, bygge opp fellesgoder også på steder der reiselivet ikke er stort fra før, gi lik behandling av bedrifter uavhengig av lokalisering og gi alle reisemål lik mulighet til å finansiere fellesgoder.
4. Fylkesutvalget er usikker på om overnattingsavgift er en god løsning. Dersom den innføres er det viktig at:
a. Ordningen omfatter privates omsetning av kommersielle overnattingstjenester gjennom plattformer som for eksempel Airbnb.
b. Det stilles krav til kommunene om en tydelig og strategisk reisemålsledelse.
c. Ordningen gir rom for differensiering av avgiftsnivået mellom ulike tidsrom og steder, slik at det blir et verktøy for styring av besøket.
d. Ordningen har tydelige kriterier for hva avgiften kan brukes til.
e. Den omfatter flere grupper besøkende som er store forbrukere av fellesgoder, som cruiseturister og villcamping i utmark eller langs offentlige veger.
f. Fylkeskommunene som regional planmyndighet og utviklingsaktør bør forvalte midlene overfor kommunene, slik det er foreslått i NOU 2023:10.
5. Uavhengig av besøksbidrag bør departementet utarbeide en tydelig veileder for hvordan kommuner kan utnytte handlingsrommet som ligger i gjeldende lovverk når det gjelder økonomiske bidrag fra besøkende. Endringer i disse lovene bør også vurderes slik at handlingsrommet til kommunene utvides.
</p>
-
<p>Nytt pkt 4: Besøksbidraget må inkludere alle aktører som drar nytte av infrastruktur utarbeidet for reiselivet. Nytt pkt 5: Det må presiseres hva besøksbidraget skal brukes til. Det bør brukes målrettet til tiltak som styrker infrastruktur og bærekraften i reiselivet. Resten av punktene flyttes nedover. Nytt kulepunkt under pkt 6 (pkt 4 i direktørens innstilling) Kommunene må kunne differensiere ved å unnta ikke kommersielle dugnadsbaserte overnattingstilbud. </p>På vegne av: Ap, KrF, SV
-
<p>Fylkesutvalget gir med dette følgende høringsuttalelse til forslag til lov om besøksbidrag, ordningen for fastlandet. Dette jfr. brev fra Nærings- og fiskeridepartementet av 19.11.2024 1. Fylkesutvalget støtter ikke at en ordning med besøksbidrag skal innføres. En overnattingsavgift vil treffe en bransje som allerede har pressede marginer. Regjeringen viser selv i høringsnotatet til at overnattingsbransjen er en bransje med lav lønnsomhet sammenlignet med andre fastlandsnæringer, og det blir derfor feil i våre øyne at det er de som må ta regningen. Fylkesutvalget mener forslag til ordning treffer skjevt og at det legger opp til at det fortsatt vil være flere som ikke må betale besøksbidrag (cruisenæringen, villcamping, bobiler). 2. Dersom regjeringen allikevel ønsker å gå videre med besøksbidrag, har Trøndelag fylkeskommune følgende kommentarer: a. Dersom dette skal innføres, bør det være tydeligere hva pengene skal gå til. Departementet bør utarbeide en veileder for kommunenes handlingsrom. b. Regjeringen bør starte en eventuell ordning med besøksbidrag som en pilotordning, og kanskje se pilotene opp mot reismålsledelse. Besøksbidraget kan forvaltes av en reisemålsledelse for å sikre at midlene brukes målrettet til å styrke et bærekraftig reiseliv i kommunene. 3.Fylkesutvalget mener ellers at sakens korte høringsfrist er uheldig. Den begrenser muligheten for gode prosesser og kommunenes mulighet for politisk behandling av et lovforslag som har store konsekvenser. </p>På vegne av: H, Sp, V, FrP
279/24 Søknad om støtte til prosjektet "Verdikjedeutvikling innen skog og- trebransjen i Midt- Norge"
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
1. Fylkesutvalget innvilger Wood Works! Cluster et tilskudd på inntil kr 2 000 000 til gjennomføring av prosjektet «Med bioressurser fra skogen og grønn industri skal vi bygge landet videre – Verdikjedeutvikling innen skog- og trebransjen i Midt- Norge».
2. Det forutsettes at totalfinansieringen går i orden.
3. Bevilgningen dekkes delvis over budsjett for regionale utviklingsmidler 2024, midler avsatt til oppfølging av satsingsområde Bioøkonomi (jf. HUNI sak 6/24), samt delvis gjennom inndratte midler 2024.
</p>
280/24 Høring - overordnet konsekvensvurdering av havbruk til havs for Norskerenna sør, Frøyabanken nord og Trænabanken
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
Konsekvensvurderingen viser ikke overraskende at en etablering av industriell oppdrettsaktivitet til havs vil medføre ulike negative konsekvenser knyttet til naturverdier i alle de vurderte områdene, og det vil også kunne påvirke negativt den kystnære oppdrettsaktiviteten. Likt for alle områdene, og særlig alvorlige, er vurderingene knyttet til hensynet til de ville laksebestandene. Her er vurderingene av konsekvens kategorisert som svært alvorlige.
Fylkesutvalget slutter seg til fylkesdirektøren sine konklusjoner i saken og ber om at det utarbeides og oversendes et høringssvar i tråd med dette.
</p>
-
<p>Trøndelag fylkeskommune vurderer det som positivt at det nå er gjort en overordnet konsekvensvurdering av de områdene som på forhånd er utpekt som kandidater for en første utlysningsrunde. Havbruk er viktig for Trøndelag. Trøndelag fylkeskommune ønsker bærekraftig vekst og utvikling i denne næringen. I havbasert havbruksnæring ligger det potensiale for verdiskaping og vekst. Samtidig viser rapporten at etablering av industriell oppdrettsaktivitet vil medføre ulike negative konsekvenser knyttet til naturverdier i de vurderte områdene, og for den kystnære oppdrettsaktiviteten. En forutsetning for havbruk til havs må være at det blir regulert, etablert og driftet på en måte, og under et forvaltningsregime, som sikrer at naturverdier - herunder hensynet til våre ville laksebestander, og hensynet til eksisterende næringsvirksomhet blir ivaretatt. Fylkesutvalget slutter seg til fylkesdirektørens sine konklusjoner i saken og ber om at det utarbeides og oversendes et høringssvar i tråd med dette. </p>På vegne av: Ap, KrF, SV
-
<p>Fylkesutvalget gir med dette følgende høringsuttalelse til høring av overordnet konsekvensvurdering av havbruk til havs for Norskerenna sør, Frøyabanken nord og Trænabanken. Trøndelag fylkeskommune jobber for en bærekraftig havbruksnæring, og bevilget i vårt budsjett for 2025 1,5 millioner kroner til arbeid med et «veikart for en bærekraftig utvikling innenfor oppdrettsnæringen». Målet er null lus, null utslipp og null rømming fra næringen innen 2030. En fremtidig regulering for havbruket til havs utenfor Trøndelag, skal understøtte disse målene. Verdiskapning og matproduksjon Denne rapporten er en viktig milepæl for å utlyse områder til havbruk, og støtter regjeringens mål om bærekraftig vekst. Rapporten gir nok informasjon til å gå videre med utlysningen. Å satse på havbruk til havs er en naturlig utvikling for Norge som havbruksnasjon. Det gir store områder med gode miljøforhold for å øke sjømatproduksjonen, noe som er viktig for å møte global etterspørsel og sikre bærekraftig matproduksjon. Havbruk til havs kan skape stor økonomisk verdiskapning, øke eksportinntektene, gi nye arbeidsplasser og styrke Norges posisjon som en ledende sjømatnasjon. Egnede områder for lakseoppdrett Frøyabanken nord og Trænabanken er gode områder for lakseoppdrett og bør prioriteres for havbruk. Havstrømmene der sprer organisk materiale, som gir næring til andre organismer. Havbruk til havs må planlegges nøye fra starten. DNV påpeker at god biosikkerhet er viktig, og dette krever store og fleksible områder. Dette gjør det mulig å tilpasse seg strømforhold, teknologi og naturforhold, noe som er viktig for bærekraftig drift. Søknadsprosessen bør tillate vurderinger basert på aktørenes planer. Selv om store områder utlyses, vil bare små deler brukes til anleggene. Risikovurdering for villaksbestandene Offshore havbruk bør vurderes ut fra sine egne forhold, teknologi og drift, ikke som en oppskalering av kystnært oppdrett. Konsekvensvurderingen bruker en tilnærming fra kystnært oppdrett, her ønsker fylkesutvalget mer kunnskap om forholdene offshore. Selv om anlegg til havs ikke garanterer lusefri produksjon, forventes det mye mindre lusepress enn ved kysten. Avlusning, som vanligste årsak til rømming, er det forventet å være mye mindre av til havs. Det tekniske regelverket for havbruk til havs krever også høy grad kontroll og sikkerhet. Trøndelag fylkeskommune imøteser ellers mer kunnskap om og videre prosess rundt lukkede anlegg som kan være et alternativ for havbruksnæringen. </p>På vegne av: FrP, H, Sp, V
281/24 Fv. 6650 Byåsveien - Prinsippavklaring sykkel
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
1. Fylkesutvalget slutter seg til at det i videre planlegging av Byåsveien kan legges til grunn tre kjørefelt mellom Søndre Ilevollen og Fridtjof Nansens vei.
2. Fylkesutvalget legger i tillegg til grunn følgende prinsipper for videre planlegging:
• Reduksjon i kjørefelt skal skje i sørgående kjørefelt.
• Det skal etableres egne kjørefelt for buss i så stor grad som mulig og det må vurderes tiltak for å sikre at bussen kommer lengst frem i køen inn mot kryss.
• Ved behov for prioritering av utbygging på strekningen bør nordre del av Byåsveien prioriteres.
3. Fylkesutvalget ber om å bli forelagt saken på nytt dersom det i videre planlegging avdekkes at reduksjon i kjørefelt vil få vesentlige negative konsekvenser for kollektiv fremkommelighet.
</p>
-
<p>Fylkesutvalget vil med bakgrunn i god fremkommelighet for næringstrafikk, personbiler og kollektivtrafikk at det i videre planlegging av Byåsveien legges til grunn fire kjørefelt mellom Søndre Ilevolden og Fridtjof Nansens vei. Dette vil si 0-alternativet med ingen standardheving og kun vedlikehold av dagens situasjon, beregnet til 44 mill. kr (2021). </p>På vegne av: FRP
-
<p>1. Fylkesutvalget vil, med bakgrunn i fremkommelighet for blant annet næringstrafikk og fortsatt god fremkommelighet for kollektivtrafikk, at det i videre planlegging av Byåseveien legges til grunn fire kjørefelt mellom Søndre Ilevollen og Fridtjof Nansens vei. 2. Fylkesutvalget ber fylkesdirektøren utrede flere alternativ for trafikksikker og fremkommelig løsning for myke trafikanter med utgangspunkt i at dagens antall kjørefelt beholdes, og kommer tilbake til fylkesutvalget med en vurdering i løpet av 2025 3. En vurdering av reduksjon i antall kjørefelt i Byåsveien gjøres når Byåstunellen er ferdigstilt. </p>På vegne av: Ap, H, Sp
282/24 Program for folkehelsearbeid i Trøndelag 2017 - 2026- Samarbeidsavtaler med FoU- og kompetansesentermiljøene for 2024-2026
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
1. Fylkesutvalget godkjenner samarbeidsavtalene for perioden 2024-2026 med omtalte FoU- og kompetansesentermiljø i Program for folkehelsearbeid i Trøndelag 2017-2026, og med følgende økonomiske ramme:
a) Kompetansesenter for Rus Midt Norge, på vegne av
• Regionalt senter for barn og unge - psykisk helse og barnevern
• Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging,
• Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid og
• KoRus - 1 824 500 kroner
b) Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU- 1 950 000 kroner
c) SINTEF Digital - 1 775 500 kroner
d) NTNU Samfunnsforskning AS - 2 250 000 kroner
e) Nord universitet - 1 050 000 kroner
f) HUNT forskningssenter NTNU - - kroner
HUNT forskningssenter, NTNU får fylkeskommunal støtte til samarbeidsprosjekter innen folkehelsearbeid generelt og får dermed indirekte midler til sitt arbeid med programmet.
2. Tilskuddene til FoU- og kompetansesentermiljø finansieres av tilskudd fra Helsedirektoratet fordelt over tre år (2024-2026), samt fylkeskommunale midler som ligger innenfor gjeldende budsjettramme for 2024 og påfølgende år.
</p>
283/24 Tilskudd til kommuner i Program for folkehelsearbeid i Trøndelag - perioden 2024-2026
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
1. Fylkesutvalget vedtar fordeling av tilskudd fra Program for folkehelsearbeid i Trøndelag for perioden 2024-2026 til kommunene i henhold til denne tabellen
Kommune Tilskudd 2024-2026
Malvik 1 000 000 kroner
Tydal 1 010 000 kroner
Stjørdal 1 000 000 kroner
Levanger 1 000 000 kroner
Nærøysund 1 000 000 kroner
Frøya 1 000 000 kroner
Oppdal 1 015 000 kroner
Midtre Gauldal 1 010 000 kroner
Røros 1 125 000 kroner
Melhus 1 000 000 kroner
Inderøy 1 000 000 kroner
Holtålen 492 000 kroner
Flatanger 1 000 000 kroner
SUM 12 652 000 kroner
2. Tilskudd til kommunene på kr. 12,652 millioner finansieres av tilskudd fra Helsedirektoratet fordelt over tre år (2024-2026), samt fylkeskommunale midler som ligger innenfor gjeldende budsjettramme for 2024 og påfølgende år. Det vises til tabell 2 Oversikt over tilskudd fra Helsedirektoratet og fylkeskommunen samt budsjett for perioden 2024-2026.
</p>
284/24 Høringssvar - forslag til justeringer i tilskudd til nasjonalanlegg og idrettsanlegg for internasjonale mesterskap
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
Trøndelag fylkeskommune har følgende innspill til justeringer i tilskudd til nasjonalanlegg og idrettsanlegg for internasjonale mesterskap (de sju punktene er utdypet i saksutredningen):
1. Differensiere en modell med ulik innretning av tilskudd til dagens nasjonalanlegg.
2. Ekstra tilskudd til enkelte idrettsanlegg som er tildelt mesterskap eller større internasjonale konkurranser. Må også gjelde for nye anlegg innenfor idretter der slike anlegg ikke finnes i dag.
3. Krav om at anlegg som vurderes til å motta ekstra støtte må ha en miljøvennlig og bærekraftig profil med blant annet energismarte løsninger, materialvalg, gjenbruk og realistiske driftsmodeller.
4. Krav om at anlegg som blir vurdert til å motta ekstra støtte må være utformet slik at det gir like muligheter for alle til deltakelse.
5. Framheve Oppdal som en viktig nasjonal og internasjonal destinasjon for alpine grener.
6. Inkludere nasjonale og internasjonale anlegg for tradisjonelle samiske idrettsgrener.
7. Verdifullt at slike anlegg etableres og utvikles i takt med tiden. Ringvirkningene av slike arrangement er betydelige og forventes å ha en god innvirkning på rekruttering både lokalt, regionalt og nasjonalt. I tillegg utvikles ny teknologi og anleggskompetanse blant annet med tanke på bærekraftige løsninger i både arrangement og anlegg.
</p>
285/24 Søknad om støtte til internasjonalt arrangement - Femundløpet 2025
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
1. Trøndelag fylkeskommune støtter Femundløpet AS med kr 200 000 til gjennomføring av Femundløpet 2025 som denne gangen er tildelt VM for alle vinterdisipliner hund.
Tilskuddsbeløpet belastes tilskuddsordningen for Internasjonale mesterskap/arrangement (613000 14700 102427).
2. Femundløpet AS skal oversende evalueringsrapport og regnskap innen 1. juni 2025.
</p>
286/24 Søknad om støtte til World Cup i paralangrenn på Steinkjer 28.februar - 2.mars 2025
<p>Fylkesdirektørens innstilling:
1. Trøndelag fylkeskommune støtter Steinkjer skiklubb med kr 200 000 til gjennomføring av verdenscuprenn i paralangrenn 28. februar – 2. mars 2025.
Arrangementet vil finne sted ved Steinkjer skistadion.
Tilskuddet blir gitt under forutsetning av at Steinkjer kommune bidrar inn i finansieringa, noe som er et krav i regelverket for tilskuddsordningen.
Tilskuddsbeløpet belastes tilskuddsordningen for Internasjonale mesterskap/arrangement (613000 77500 14700 102427).
2. Steinkjer skiklubb skal oversende evalueringsrapport og regnskap fra arrangementet innen 3. august 2025.
</p>
287/24 Søknad om støtte til Europa Cup finale i alpint på Oppdal, for kvinner og menn, 22. og 23.mars 2025
<p>1. Trøndelag fylkeskommune støtter Steinkjer skiklubb med kr 200 000 til gjennomføring av verdenscuprenn i paralangrenn 28. februar – 2. mars 2025.
Arrangementet vil finne sted ved Steinkjer skistadion.
Tilskuddet blir gitt under forutsetning av at Steinkjer kommune bidrar inn i finansieringa, noe som er et krav i regelverket for tilskuddsordningen.
Tilskuddsbeløpet belastes tilskuddsordningen for Internasjonale mesterskap/arrangement (613000 77500 14700 102427).
2. Steinkjer skiklubb skal oversende evalueringsrapport og regnskap fra arrangementet innen 3. august 2025.
</p>