Slik kan nytt bussdepot på Sandmoen bli seende ut

Ny vaskehall. Illustrasjon
Takkonstruksjoner og ny vaskehall i 100% -løsningen. (Illustrasjon: PKA Arkitekter AS).

Pris- og designkonkurransen for nytt kollektivanlegg på Sandmoen i Trondheim som ble startet opp i september 2024 er avgjort.

Eksteriør av bussdepot. Illustrasjon
Eksteriør av 50%-løsning. (Illustrasjon: PKA Arkitekter AS).


Det kom inn tre tilbud i konkurransen, og etter forhandlinger ble Consto Anlegg Øst AS kåret som vinner.  Samspillsprosessen er nå startet opp, og til sommeren skal forprosjektet leveres. Forprosjektet omfatter to alternativ:

  1. 50% bussdepot på Sandmoen
  2. 100% bussdepot på Sandmoen 

50% bussdepot på Sandmoen betinger et 50% bussdepot på annen lokasjon i Trondheim. Videre avklaring om hva som skal realiseres tas ved politisk behandling høsten 2025.

Uteareal for ansatte. Illustrasjon
Uteareal for ansatte. (Illustrasjon: PKA Arkitekter AS).

Alternativ 1: 50% løsning

Bygningsmassen omfatter administrasjonsbygg og vaske- og servicehall. Eksisterende bygningsmasse skal bevares og bygges om. Det skal også bygges tilbygg til begge eksisterende bygg. Størrelsen på prosjektet er bygningsmasse på 3270 m2 BTA i tillegg til parkeringsareal for 182 busser i forskjellige lengder. Parkeringsarealet er på ett plan på bakkenivå. All bussparkering skal ha takkonstruksjoner. 

Alternativ 2: 100% løsning

Bygningsmassen omfatter administrasjonsbygg og vaske- og servicehall. Eksisterende bygningsmasse skal bevares og bygges om. Eksisterende administrasjonsbygg og vaskehall bygges om til nytt administrasjonsbygg. Det bygges ny vaske- og servicehall. Størrelsen på prosjektet er bygningsmasse på 6860 m2 BTA i tillegg til parkeringsareal for 365 busser i forskjellige lengder. Parkeringsarealet er fordelt i et to-plans parkeringsanlegg og på ett plan på bakkenivå. All bussparkering skal ha takkonstruksjoner.  Begge alternativ skal tilrettelegge for elektrisk drivlinje for alle busser samt muligheter for alternative drivlinjer.

Ser frem til samspillet med Consto

Trøndelag fylkeskommune er veldig fornøyd med tilbudet og er sikker på at dette skal bli et vellykket bussdepot for hele eller deler av bussporteføljen i Trondheim. Nullvekstmålet krever økt kapasitet på busser og bussdepot i Trondheimsregionen.  
- Med en krevende areal- og energisituasjon ser vi frem til samspillet med Consto for å utvikle et fremtidsrettet kollektivanlegg, sier eiendomsdirektør i Trøndelag fylkeskommune Rune Venås. 
Skal være attraktivt å være bussjåfør  
Prosjektet har fine arkitektoniske kvaliteter. Det er lagt vekt på gode forhold for de ansatte både inne og ute bla med tanke på materialbruk og romopplevelse. Det skal være attraktivt å være bussjåfør i Trondheim.  I tillegg har prosjektet løst en effektiv og god logistikk for bussparkeringen. Takkonstruksjonene er bla tilrettelagt for solceller. Trøndelag fylkeskommune ser frem til et videre godt samarbeid med Consto Anlegg Øst i videre utvikling av et spennende prosjekt.

- Takker for tilliten

- Vi opplever det som svært meningsfullt å få ta del i dette viktige samfunnsoppdraget sammen med Trøndelag fylkeskommune, sier prosjektsjef i Consto Stian Svepstad Olsen. 
Gjennom godt samspill med samarbeidspartnerne vil de utvikle et innovativt og bærekraftig bussanlegg som både ivaretar klimaet og sikrer høy funksjonalitet i mange år fremover.  
- Vi takker Trøndelag fylkeskommune for tilliten og ser frem til å videreutvikle prosjektet sammen, sier han. 
 
Vy, som er dagens operatør, er også fornøyde. 
- Prosjektet ser flott ut, vi ser at det er tenkt på gode forhold for våre ansatte i løsningene, sier områdesjef i Vy, Kennet Bratt.

Kontaktpersoner:

Trøndelag fylkeskommune 
Direktør for eiendom Rune Venås 
runve@trondelagfylke.no 
90 78 34 73

Consto Anlegg Øst AS 
Prosjektleder Stian Svepstad Olsen 
stian.olsen@consto.no 
45 86 91 44