Hvordan inngår lokale energiområder i energiomstillinga?

Personer i et møterom ser på ei kvinne som holder en presentasjon. 7. mars var trønderske aktører samla i Trondheim for å diskutere utvikling av lokale energiområder i Trøndelag. Foto: Syver Lie Rønningen.

På veien mot framtidas energisystem der fossile energikilder ikke lenger brukes, er lokale energiområder en av flere løsninger som må utvikles.

Strøm fra solceller som brukes eller lagres til senere, varmepumper fra luft eller fjord eller grunn, deling av overskuddsvarme som nærvarme eller fjernvarme og batterier for lagring og avlastning av strømnettet er alle viktige brikker.

Elektrifisering av transport og næring gjør det mulig å balansere forbruk og produksjon på en annen måte enn før. Lading av store batterier, for eksempel i tungtransport på sjø og veg, krever høy effekt (mye energi på kort tid) mens det er også behov for å framstille energibærere som hydrogen og ammoniakk.

Både for etablerte næringsparker, byer og tettsteder, og industrielle symbioser og næringsarealer under utvikling, er det viktig å forstå hvordan det er mulig å utvikle et lokalt energiområde. Mange trønderske aktører var samla den 7. mars for å diskutere hvordan vi best kan samarbeide om å utløse potensialet i Trøndelag.

Personer i et møterom som diskuterer. Deltakerne diskuterte både status, muligheter og utfordringer i utviklinga av lokale energiområder i Trøndelag. Foto: Syver Lie Rønningen.

Fra offentlig sektor deltok Grønt Hjerte AS som samarbeider med eiendomsaktører for å øke energiproduksjon på fylkeskommunale bygg og nærliggende eiendommer. Prosjektleder for nettselskapet Tensios energikoordinator-satsning deltok, sammen med Statnett sin planlegger. De vektla betydningen av å redusere køen av tilknytningssaker ved å skille mellom kraftbehov og varmebehov.

I Rennebu kommune skal det utvikles et næringsareal med fremtidas energisystem ved ny E6, mens i Heim kommune er det stort behov for kraft til etablert kraftkrevende industri. På Sutterøya i Stjørdal kommune har det blitt gjort en kartlegging av kraft og varmebehov, og kommunen kartlegger energieffektiviseringspotensialet i kommunale bygg. I Ørland kommune er det nettkapasiteten som hindrer lokale aktører å få tilgang til lokalt produsert kraft. På Kråkøya utenfor Nærøysund er det ønsket å få til en symbiose med planlagt vindkraftutbygging og havbruksaktørene lokalt.

Næringsforeningen i Trondheimsregionen deltok, og næringspolitikk for hvordan sette sammen aktører på næringsareal er noe de jobber med. RENERGY er en medlemsklynge for aktører i hele verdikjeden av fornybar energi, og de har jobbet med energikartlegginger langs norskekysten. Thams Innovasjon er en klynge som blant annet jobber med bioenergi for å avlaste nettet i Orklandsregionen.

ANEO og NTE er to kraftprodusenter som har en bred forretningsutviklingsportefølje for energisystemtjenester (lading, forbruksstyring, energieffektivisering) med lokal vannkraft, vindkraft og hydrogenproduksjon. Fra forskningsmiljøet deltok Sintef og IFE som jobber med samspillet mellom kraft og varme, energisystemer og lokale energiområder.

I samtalen rundt hva som hemmer og fremmer lokale energiområder i Trøndelag kom følgende opp:

Relevante ressurser, dersom du vil vite mer:

Eyde-cluster - Vi har blitt med i et større EU-prosjekt

Grønt Hjerte

Hør SINTEFs podcast “Smart forklart” om overskuddsvarme som ikke bør gå til spille