Trøndersk avspark for friluftslivets år

Steinkjerfotografen - Visit Innherred

Hvordan kan kommuner og friluftslivsorganisasjoner gjøre seg klar til friluftslivets år i 2025? Her kan du se opptak fra det trønderske avsparket.

Friluftslivets år skjer hvert tiende år. Dette er en landsdekkende markering. Friluftslivets år i 2025 skal løfte frem lokale aktiviteter i naturen, og gjøre det enkelt for deg å finne din friluftslivsglede.

9. april inviterte Trøndelag fylkeskommune og prosjektledelsen i Norsk Friluftsliv til et trøndersk avspark, for å dele gode ideer og gi en oversikt over aktuelle tilskuddsordninger.

Viktige momenter fra møtet

• Gjør det lett for kommunene å ta en koordineringsrolle. Mange kan bidra litt!
  • Få flere til å bli aktive – både barn og unge, studenter, inaktive og folk som ikke kjenner friluftslivet så godt fra før.
  • Samarbeid bredt – ikke kun med friluftslivsorganisasjonene.
  • Bruk eksisterende områder og tilrettelegging – og rehabiliter der det trengs. Tenk god tilgjengelighet.
  • Husk både allemannsrett og allemannsvett. Ta tidlig kontakt med grunneierne.
  • Sjekk tilskuddsmulighetene i din kommune, fylkeskommune, lokal bank og stiftelse.
  • Friluftslivets år er en fin mulighet til å løfte og samordne uteaktiviteter, som åpning av dagsturhytter og vinterfest i forbindelse med Ski VM.

Opptak av møtet

Presentasjoner